Tilitoimistojen kannattaa hyödyntää sosiaalista mediaa

Nykyään lähes kaikki ovat sosiaalisessa mediassa: yritykset, yhteisöt, yksilöt, eläimet, rakennukset, kaikki. Mistä sitten tämä valtava siirtymä on johtunut? Pääosin siitä, että se helpottaa monipuolisesti meidän elämää tuomalla toisistaan aiemmin erossa olleita kokonaisuuksia yhteen. Erilaisten platformien kautta löydämme niin uutiset, mainokset, tapahtumat, ystävät, yritykset, viihteen ja kirjoituspalstan omille ideoille ja ajatuksille. Sosiaalinen media myös tarjoaa kaikille siellä toimiville tahoille lukuisia mahdollisuuksia erottua massasta ja luoda jotain uniikkia ja kiehtovaa.

Edelläkävijän paikka on edelleen auki ja sen tuomat rikkaudet nopean ja rohkean toimijan napattavissa.

Tilitoimistot eivät kuitenkaan ole tulleet trendin mukana. Nopeasti tehdyn skannauksen perusteella Suomessa olevista 4235 tilitoimistosta on sosiaalisessa mediassa aktiivisia vain vajaa kymmenen, vaikka profiileja löytyy noin 200. Aktiivinen profiili on sellainen, jolla on tasaisesti julkaisuja vähintään kuukauden välein ja se on vuorovaikutuksessa muiden toimijoiden kanssa. Kuitenkin valtaosa nykyisistä profiileista ovat autioita ja hiljaisia. Mutta miksi tilanne on tämä? Sosiaalinen media tarjoaa laajan kirjon erilaisia hyötyjä yrityksille, jotka nykyisessä tilanteessa jää käyttämättä lähes kokonaisen tilitoimistoalan toimijoilta.

Tällä hetkellä merkittävimmät kanavat ovat luonnollisesti toimialan suurimmat: Facebook ja Instagram. Yleisin haaste kaikille on massasta erottuminen ja huomion saaminen, mutta kun kilpailijoita on vain noin 10, on tilanne suorastaan täydellinen. Edelläkävijän paikka on hämmästyttävästi edelleen auki ja sen tuomat rikkaudet nopean ja rohkean toimijan napattavissa.

Dokumentoi, älä luo

Uuteen ympäristöön ja toimintaan kuuluu luonnollisesti uusia opeteltavia asioita. Usein kuitenkin käytetyin tekosyy ulkopuolella pysymiseen on: ”Ei meillä ole mitään mielenkiintoista kerrottavaa.” Tätä ei kuitenkaan saada selville muuten kuin kokeilemalla. Mitä jos juuri teidän tilitoimiston sisältö kerää suurta mielenkiintoa ja tuo yritykselle merkittäviä hyötyjä? Uskallatko jättää tämän kiven kääntämättä?

Tilitoimistot voivat osoittaa asiantuntijuuttaan ja antaa seuraajilleen arvoa.

Sosiaalisen median kauneus on siinä, että ei ole olemassa oikeaa tapaa tehdä asioita. Jokainen saa valita oman formaattinsa omiin vahvuuksiin ja rohkeuteen perustuen. Toisilla toimijoilla tekstimuoto on paras, joillain visuaaliset kuten kuvat ja videot, audiomahdollisuuksia unohtamatta. Luonnollisesti myös sisällön pituus ja kesto on vapaasti valittavissa. Tilitoimistot voivat osoittaa asiantuntijuuttaan ja antaa seuraajilleen arvoa esimerkiksi tarjoamalla niin laajaa, kattavaa tietoa, kuin toisaalta pieniä ja nopeita vinkkejä, joista seuraajat hyötyisivät. Useimmiten tilitoimistoilla kuitenkin on omat verkkosivut ja siellä saattaa jopa olla blogi-osio. Tätä jo aiemmin luotua materiaalia kannattaa hyödyntää suorilla jaoilla, lainauksilla tai uuden sisällön lähteenä.

Toinen sosiaalisen median sisällön filosofia joka ei vaadi toimijalta suuria panoksia, on yksinkertaisesti: ”Document, don’t create.” Yksilöiden ja yritysten arki itsessään on täynnä sisältöä, jota voi hyödyntää. Näin säästytään suunnittelulta ja ylianalysoinnilta ja lisänä saadaan aikaan aitoa ja luonnollista tekstiä, videota tai audioa. Jos esimerkiksi aamulla luit mielenkiintoisen tekstin, kirjoita siitä. Tapahtuuko toimistolla kohta jotain? Videoi se.

Sosiaalisen median voima

Sosiaalisen median hyödyntäminen liiketoiminnassa tarjoaa laajan kirjon erilaisia hyötyjä. Päällimmäisenä esiin nousee kustannukset. Sosiaalisen median hyödyntäminen on ilmaista, mutta jos lisänäkyvyyttä halutaan, niin tarkasti kohdennetut mainoksetkin ovat kustannuksiltaan tehokkainta mahdollista viestintää.

Näkyvyyden kautta tilitoimisto pystyy myös aktiivisesti itse vaikuttamaan omaan imagoonsa ja brändiinsä, koska tällöin hallitaan omaa viestintää ja toimintaa. Tämä voi saada yrityksen näyttämään houkuttelevalta ulospäin, mikä on erityisen tärkeää rekrytointien kannalta. Toimialalla on valtava kysyntä taitavista tekijöistä ja parhaimpia tapoja erottua edukseen rekrytointikilpailussa on juurikin oma yrityskulttuuri ja brändi. Nuori, tuleva työvoima tekee ”salapoliisityötä” niin Googlen kuin sosiaalisen median kautta. Verkkosivut ja julkinen some-profiilin ilme kertoo yrityksestä todella paljon. Etenkin niiden puuttuminen.

Verkkosivut ja julkinen some-profiilin ilme kertoo yrityksestä todella paljon. Etenkin niiden puuttuminen.

Sosiaalinen media on myös modernein tapa hoitaa asiakasviestintää. Se on nopea ja helppo kanava kaiken tyyppiselle tiedon jakamiselle: lomat, tarjoukset, uudet henkilöt, muutokset. Toimiminen näissä kanavissa on myös osoitus avoimuudesta ja läpinäkyvyydestä, joka herättää nykypäivänä luottamusta niin yksilöissä kuin yrityksissä.

Jos kiinnostuit tai sinulla heräsi aiheesta kysymyksiä, niin ole rohkeasti minuun päin yhteyksissä. Lähdetään yhdessä tavoittelemaan tilitoimistojen some-kuninkuutta!

Petteri Rantamäki on Visma Solutionsin nuorempi kumppanivastaava. Hän on kasvanut sosiaalisessa mediassa ja uskoo modernin markkinoinnin olevan merkittävä tilitoimiston menestystekijä nyt ja tulevaisuudessa.

+358 50 359 6226
petteri.rantamaki@visma.com


Visma Solutions Oy on Suomen johtava pilvipalveluiden toimittaja. Ratkaisujamme käyttää Suomessa jo yli 35 000 yritystä. Missiomme on auttaa suomalaisia yrityksiä olemaan kilpailukykyisiä.