Tiedon avulla lisää myyntiä ja parempia kaupallisia päätöksiä

Kuuntele Podcastina

Nykyaikaiset digitaaliset järjestelmät ja niiden tuottaman tiedon hyödyntäminen vievät tukkukaupankäynnin täysin uudelle tasolle. Nykyään tukkuliike ei ainoastaan toimita asiakkaille heidän tilaamiaan tuotteita. Järjestelmistä saatavan tiedon avulla se voi asiakkaiden kanssa yhdessä luoda paremmin myyviä tuotevalikoimia sekä ohjata tarjontaa tarkasti asiakastarpeen mukaan.

Luontaistuotteiden tukkukauppaan erikoistunut Midsona Finland auttaa ihmisiä elämään terveellisemmin. Yritys toimittaa tuotteita lähes kaikkiin Suomen vähittäiskauppoihin ja apteekkeihin. Heillä on valikoimissaan noin kaksikymmentä tuotemerkkiä ja noin tuhat tuotetta, joista tunnetuimpia Tohtori Tolosen ravintolisät, Urtekramin luomutuotteet ja apteekeissa myytävät Elivo -tuotesarjan tuotteet.

Tehoa kaupalliseen suunnitteluun ja seurantaan

Midsonan toimitusjohtajan Markku Janhusen mukaan pilvipalvelut mahdollistavat asiakkaiden palvelun ja liiketoiminnan johtamisen tiedon avulla. Heillä on käytössä taloushallinto-ohjelma Netvisor ja toimitusketjun hallintaan he käyttävät Expakia. Netvisorilla he hoitavat taloushallinnon, palkanlaskennan ja laskutuksen. Expakin he tarvitsivat saadakseen tietoa kaupalliseen suunnitteluun ja seurantaan sekä toimitusketjun hallintaan.

Tämä on sitä palvelua, mitä asiakkaat meiltä myös haluavat.

Expak auttaa Midsonaa tekemään nopeampia kaupallisia päätöksiä. Se tuottaa yrityksen käyttöön hyvinkin yksityiskohtaista tietoa kuluttaja-asiakkaiden käyttäytymisestä ja näiden tietojen perusteella vähittäistavarakauppojen tuotevalikoimia voidaan tarvittaessa muokata nopeasti. Asiakasvastaava voi yhdessä asiakkaiden kanssa miettiä, mitkä tuotekategoriat ovat mahdollisimman myyviä ja mitkä tuotteet tulee olla valikoimassa.

– Expakin avulla me pystymme analysoimaan markkinaa tuotteittain, tuotemerkeittäin ja myymälätyypeittäin. Sitä tietoa hyödyntämällä me pystymme auttamaan asiakkaita valitsemaan oikeat tuotteet valikoimiinsa. Tämä on sitä palvelua, mitä asiakkaat meiltä myös haluavat, Markku Janhunen kertoo.

Expak lisää ymmärrystä liiketoiminnasta ja parantaa yrityksen sisäistä yhteistyötä. Expakin avulla johtoryhmä seuraa samoja tunnuslukuja, kuten budjettien, katteiden ja varaston kehitystä. Ohjelman avulla sama tieto on kaikkien saatavilla ja siten organisaation sisällä voidaan puhua samoista asioista. Käyttäjät voivat tehdä myös omia raportteja tarpeen mukaan.

– Expakin avulla pystymme reagoimaan nopeammin. Voimme iloita voitoista ja näemme huolenaiheet. Tieto kulkee ja voimme luottaa siihen, että luvut täsmäävät. Mitään ongelmia ei ole ollut, Janhunen lisää

Saumaton tiedonsiirto järjestelmien välillä

Midsona on pohjoismainen konserni ja jokaisessa maassa heillä on eri järjestelmät käytössä. Tämän vuoksi yhteenkään konsernin yritykseen ei ole haluttu rakentaa raskaita järjestelmiä, vaan he ovat päätyneet käyttämään ketteriä pilvipalveluita.

– Netvisor ja Expak ovat tarjonneet meille joustavan ja toimivan kokonaisuuden meidän tarpeisiin, joka on myös ylläpitokustannuksiltaan edullinen. Pahimmillaan tällaisten järjestelmien ylläpito voisi olla huima työkuorma, Markku Janhunen sanoo.

Kaikki on toiminut erinomaisen hyvin. Silloin integraatio toimii hyvin, kun emme edes huomaa sitä.

Netvisorissa ja Expakissa molemmissa päivitykset kuuluvat pakettihintaan ja tapahtuvat automaattisesti. Myös käyttöönotot on tehty täysin ohjelmistotoimittajien henkilöstön avulla, eikä Midsonan ole tarvinnut palkata omaa it-henkilöstöä järjestelmien käyttöönottoa tai ylläpitoa varten.

– Nämä ohjelmistot ovat pilvessä ja toimivat automaattisesti. Järjestelmien toimintakatkokset tulisivat yrityksellemme erittäin kalliiksi. Sitä pelkoa ei näissä järjestelmissä onneksi ole, Midsonan toimitusjohtaja Markku Janhunen iloitsee.

Janhunen kehuu myös Netvisorin ja Expakin välistä integraatiota. Tieto kulkee järjestelmien välillä ongelmitta.

– Kaikki on toiminut erinomaisen hyvin. Silloin integraatio toimii hyvin, kun emme edes huomaa sitä, Janhunen kuvailee.


Ani Malmi on sisällöntuottaja Visma Solutionsin markkinoinnissa. Pitkän linjan journalisti uskoo, että markkinoinnissakin totuus päihittää kaunopuheet.