logo-Artboard 3

Nykyaikana ei enää riitä, että tuote tai palvelu täyttää tehtävänsä täydellisesti. Sen pitää lisäksi olla miellyttävän näköinen, helppo käyttää ja mielellään luoda mielihyvän ja tyytyväisyyden tunteita käyttäjässään. Vasta silloin käyttäjä saa siitä oikeasti hyvän käyttökokemuksen.

Team Netvisor käyttäjäkokemuksen asialla.

Käyttäjäkokemus on hyvin kokonaisvaltainen elämys. Tuotteen ominaisuuksien lisäksi siihen vaikuttavat myös muut kokemukset yrityksen tai palvelun parissa, esim. asiakaspalvelukokemus. Käyttäjäkokemukseen vaikuttavat myös muun muassa visuaalisuus, tunteet ja älykkyys. Periaatteessa käyttäjäkokemuksen suunnittelu on ihmisen ymmärtämistä ja sen implementointia tuotteeseen tai palveluun.

Käytettävyyttä täytyy kehittää koko ajan

Käytettävyydellä on erittäin suuri vaikutus käyttäjäkokemukseen. Tuotteen ulkonäkö ja graafinen ilme vaikuttavat osaltaan, mutta paljon tärkeämpiä ovat tuotteen käytettävyyteen liittyvät ominaisuudet. Sellaisia ovat muun muassa oppimisen helppous, käytön tehokkuus, helppo muistettavuus, virheiden teon vaikeus ja niiden korjaamisen helppous sekä tyytyväisyys ja mielihyvä, jota käyttö synnyttää.

Käytettävyyden vaatimukset myös muuttuvat koko ajan, ympäröivän maailman muuttuessa. Siksi Netvisorin tuotekehityksessä on kiinnitetty käytettävyyteen erityistä huomiota jo vuosien ajan ja panostukset siihen ovat vain kasvaneet. Tällä hetkellä käyttäjäkokemuksen suunnittelun ja kehittämisen parissa työskentelee jo lähes kymmenhenkinen tiimi. He keräävät Netvisorin käyttäjiltä palautetta ja kehittävät tuotetta sen avulla.

Yksi esimerkki ominaisuudesta, joka Netvisoriin on julkaistu käyttäjäpalautteen pohjalta, on sijaistustoiminto ostolaskujen käsittelyyn. Useat käyttäjät ovat sitä toivoneet ja keväällä 2019 julkaisimme sen. Se helpottaa useiden työntekijöiden arkea poissaolojen aikana yrityksissä, joissa laskuja kierrätetään tarkastettavana.

Team Netvisor syventää yhteistyötä

Käyttäjien ajatusten, mielipiteiden ja tuntemusten lisäksi on tärkeää kerätä havainnollista tietoa heidän käyttäytymisestään. Usein ihmiset sanovat eri asioita kuin itse asiassa tekevät. Seuraamalla konkreettisesti vierestä, miten asiakkaat palvelua käyttävät, pääsee lähemmäs heidän näkökulmaansa ja pystyy kehittämään tuotetta juuri heidän tarpeisiinsa.

Siksi Netvisorin käytettävyyssuunnittelijat vierailevatkin säännöllisesti asiakkaiden työpaikoilla seuraamassa arkisissa tilanteissa, miten ohjelmistoa käytetään. Vierestä seuraamalla voidaan huomata esimerkiksi, että jokin suunniteltu käyttäjäpolku ei toimikaan kuten on ajateltu, joten siihen täytyy tehdä muutoksia käyttämisen helpottamiseksi.

Parantaaksemme käyttäjien ja tuotekehityksen välistä kommunikointia entisestään olemme perustaneet Team Netvisorin. Se on käyttäjäpaneeli, johon kuka tahansa Netvisorin käyttäjä voi liittyä. Team Netvisorin tavoitteena on saada entistä enemmän tietoa käyttäjien tarpeista ja toiveista. Näin pystymme optimoimaan käyttäjille tärkeitä toimintoja ja luomaan uusia asiakkaillemme tarpeellisia ominaisuuksia.

Liity sinäkin Team Netvisoriin

Käyttäjäpaneeliin liittyminen ei sido sinua mihinkään. Sen sijaan pääset vaikuttamaan Netvisorin kehittämiseen juuri siinä projektissa, jossa haluat ja juuri silloin, kun sinulle sopii. Ilmoittautuessasi panelistiksi, voit kertoa meille; mitä teet työksesi, mitä työarkeesi kuuluu ja mitkä asiat erityisesti kiinnostavat Netvisorissa. Tämä helpottaa siinä vaiheessa, kun etsimme ja kutsumme parhaita mahdollisia ammattilaisia kuhunkin kehitysprojektiin.

Testitilanteissa selvitetään, onko uusia toiminnallisuuksia helppo käyttää ja nopeuttavatko ne arjen pyörittämistä. Tietoa kerätään käyttäen kyselyitä, haastatteluja, videokuvaamalla ohjelman käyttöä, esittelemällä ja kokeilemalla prototyyppejä tai kutsumalla työpajoihin.
Osa tehtävistä voidaan toteuttaa etäyhteydellä ja osa sinun työpisteelläsi tai Visma Solutions Oy:n toimistolla Helsingissä tai Lappeenrannassa.

Lue aiheesta lisää ja liity Team Netvisor -käyttäjäpaneeliin täältä.


Ani Rumpu on sisällöntuottaja Visma Solutionsin markkinoinnissa. Pitkän linjan journalisti uskoo, että markkinoinnissakin totuus päihittää kaunopuheet.