Tarinoilla uusia asiakkaita, oikealla palveluasenteella pitkiä asiakassuhteita

Jokaisella yrityksellä on oma tarinansa. Se pitää sisällään onnistumisen hetkiä, mutta myös epäonnistumisia. Kuluttajamarkkinointia ja yritystapahtumia järjestävän Dynasty Helsingin toimitusjohtaja Toni Nikiforowin mukaan yrityksen tarinaa kannattaa käyttää hyödyksi, koska ihmiset pitävät tarinoista. Ne kannattaa myös kertoa kaikkine ylä- ja alamäkineen, sillä liian kiiltokuvamainen tarina ei ole uskottava.

– Ehdottomasti kannattaa olla rehellinen siitä, että virheitäkin on tehty. Asiakas ostaa ennemmin luottamuksen kuin vakuuttelun, että kaikki menee hyvin.

Dynasty Helsinki on on hyvä esimerkki siitä, että rehellisyydellä menestyy. Yhdeksän vuotta vanhassa yrityksessä matkan varrelle on mahtunut brändejä, joiden kanssa on onnistuttu, mutta myös sellaisia, joiden kanssa on ollu ongelmiakin. Nikiforow haluaa aina kertoa asiakkailleen, että joitakin asioita on opittu myös kantapään kautta. Se linja tuntuu myös toimivan.

– Yksi meidän kulmakivistämme on se, että reilusti yli puolet asiakkaistamme on ollut mukana ihan alusta alkaen, Toni Nikiforow kertoo.

Oikea palveluasenne tuo asiakkaan uudelleen ovellesi

Pitkän asiakassuhteen salaisuus on, että saa luotua luottamuksellisen suhteen asiakkaaseen. Siinä puolestaan auttaa oikeanlainen palveluasenne.

– Palveluasenne pitää olla sellainen, että et aiheuta asiakkaalle ongelmaa. Yrittäjän täytyy ymmärtää, että kun asiakas toivoo jotain vastataan aina, että onnistuu, Nikiforow ohjeistaa.

Asiakkaita on hyvä palvella aina hieman paremmin, kuin mitä he odottavat. Esimerkiksi ennen asiakaspalaveria kannattaa miettiä kaikki valmiiksi ja tarjota jopa hieman pidemmälle vietyjä ratkaisuja, mitä asiakas oli toivonut. Asiakas palaa varmasti luoksesi, kun hänelle jää sellainen olo, että hän sai enemmän kuin mistä hän maksoi.

– Vaikka sillä hetkellä voi tuntua, että joutuu näkemään vaivaa ja menemään epämukavuusalueelle, niin myöhemmin se palkitsee. Sitä kautta syntyy niitä pitkäaikaisia asiakassuhteita, Toni Nikiforow sanoo.

– Kyllähän asiakas suosittelee kavereilleen aina sellaista rautakaupan myyjääkin, joka pystyy pikkuisen joustamaan säännöistä ja tekemään asiakkaan tarpeiden mukaan.

Verkostojen kautta saat apua

Yksin on vaikea yrittää, siksi jokaisen yrittäjän pitäisi uskaltaa pyytää apua. Yrittäjän kannattaa verkostoitua yhteistyökumppaneiden ja alihankkijoiden kanssa niin, että avun pyytäminen on helppoa. Nikiforowin mukaan jopa asiakkailta voi ja saa pyytää apua.

– Kyllä asiakkaalta voi suoraan kysyä, mitä hän tarvitsee ja millä ehdoilla hän on valmis sen ostamaan.

Dynasty Helsingin toimitusjohtaja Toni Nikiforowin mukaan myös yhteistyökumppanit kannattaa sitouttaa yhteiseen päämäärään. Parhaiten se onnistuu kommunikaation avulla. Kumppaneiden kanssa täytyy käydä avointa keskustelua ja kertoa heille yrityksen strategiasta, siitä mistä ollaan tulossa ja mihin ollaan menossa.

Tämä blogi on osa Visma Solutionsin Suomi 100 -projektia. Keräämme Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhlavuoden kunniaksi sata vinkkiä yritysten menestymiseen. Jaamme vinkkejä somessa hashtagilla #solutions100


Ani Malmi on sisällöntuottaja Visma Solutionsin markkinoinnissa. Pitkän linjan journalisti uskoo, että markkinoinnissakin totuus päihittää kaunopuheet.