Suomalainen pärjää laadulla

Yrityksen menestys lähtee siitä, että yrittäjä pyrkii koko ajan tekemään työnsä hieman paremmin. Menestyvän yrittäjän täytyy tehdä hyvää työtä, saada aikaan hienoa jälkeä ja pyrkiä tekemään kestäviä tuotteita. Suomalainen työ tunnetaan maailmalla laadukkaana, mutta se voisi olla vieläkin laadukkaampaa, sanoo Rakennuttajatoimisto Valvontakonsultit Oy:n toimitusjohtaja Vesa Koskelainen.

– Jos tekee taloja, ne pitää tehdä kestämään sata vuotta tai jos myy palveluita, ne pitää tehdä niin kuin palvelisi jotakuta lähimmäistään, Vesa Koskelainen kuvailee.

Koskelaisen mielestä Suomella on vielä pitkä matka maailman parhaaksi laatubrändiksi. Esimerkiksi saksalaiset ja sveitsiläiset laatutuotteet ovat edelleen suomalaisten edellä. Suomalaisyrityksillä ei ole varaa tehdä mitään huonosti. Todella laadukkaat tuotteet menestyvät maailmalla niin hyvinä kuin huonoinakin aikoina. Eikä hinta ole este, jos tuote on riittävän laadukas.

– Ylivoimaisen laadukas tuotekaan ei aina riitä, vaan myös hinnoittelu, asiakaspalvelu ja jälkihuolto pitää olla järjestetty erinomaisesti, Koskelainen muistuttaa.

Aina pikkasen paremmin

Koskelainen kertoo, että heidän tavoitteensa Valvontakonsulteissa on aina tehdä asioita hieman paremmin. He omaksuvat alan uudet trendit nopeasti ja käyttävät uusimpia apuvälineitä ja ohjelmistoja. Sitä kautta yritys pystyy tuottamaan palveluita koko ajan tehokkaammin ja laadukkaammin.

– Me ei ikinä saavuteta sitä tasoa, että kaikki on hyvin eikä enää tarvitse kehittyä, vaan koko ajan pitää mennä eteenpäin. Sloganimme on, että tehdään astetta paremmin. Tehdään aina pikkasen tavallista suoritusta paremmin, pikkasen paremmin kuin kilpailija, Vesa Koskelainen kuvailee.

Varsinkin aloittelevan yrittäjän pitää Koskelaisen mielestä tehdä kaikki asiat laadukkaasti; taloushallinto, henkilöstöhallinto ja tilat, tuotteet, liiketoimintasuunnitelmat ja myynti, kaikki tulee hoitaa laadukkaasti. Hänen mielestään kenenkään ei kuitenkaan tarvitse tavoitella kuuta taivaalta, vaan ainoastaan pyrkiä vähän parempaan.

– Asiakkaan ilmeestä sen näkee, kun on tehnyt hyvin, vähän paremmin kuin mihin asiakas on tottunut.

Kohtele jokaista asiakasta ihmisenä

Nykyään, kun meillä on yhä enemmän digitaalisia palveluita ja moni asia toimii automaatiolla, on entistä tärkeämpää palvella asiakkaita ihmisinä. Kuunnella heidän tarpeitaan ja oppia tuntemaan heidän tapansa toimia. Vaikka asiakkaana olisi suuri konserni, niin aina on se yksi ihminen, jonka kanssa tehdään läheisemmin yhteistyötä ja jonka toiveisiin ja tarpeisiin täytyy vastata.

– Se vaatii aidosti ihmisen kuuntelua ja ymmärtämistä. Sen toisen ihmisen tavat ja persoonallisuus täytyy ottaa huomioon. Liiketoiminnasta aika iso osa on sitä, että pitää ymmärtää yhden päätöksentekijän sielunmaisema hyvin, Koskelainen arvioi.

Vaikka digitaalisuus helpottaa elämää, se ei millään tavalla poista kommunikoinnin tarvetta. Asiakkaan kanssa pitää kommunikoida niin paljon, että molemmat osapuolet tietävät varmasti mikä se yhteinen määränpää on. Etukäteen kommunikointi on yritykselle myös edullisempaa, koska jälkikäteen asioiden muuttaminen tulee yleensä aina kalliimmaksi.

Tämä blogi on osa Visma Solutionsin Suomi 100 -projektia. Keräämme Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhlavuoden kunniaksi sata vinkkiä yritysten menestymiseen. Jaamme vinkkejä somessa hashtagilla #solutions100


Ani Malmi on sisällöntuottaja Visma Solutionsin markkinoinnissa. Pitkän linjan journalisti uskoo, että markkinoinnissakin totuus päihittää kaunopuheet.