Solutions’18 tarjosi silmiä avaavia puheenvuoroja teknologian mahdollisuuksista

Nykyaikainen tapa saada aikaan nopeaa kasvua yritysmaailmassa on luoda häiriötä vallalla oleville markkinoille. Disruptio, häiriö eli kehitys, joka mullistaa nykyisen, nousi esiin monissa Visma Solutionsin asiakaspäivän keynote-puheenvuoroissa.

Solutions’18 -asiakaspäivän aloitti herättelevällä puheenvuorollaan päivän moderaattori, nuori keksijä ja startup-yrittäjä Perttu Pölönen. Hän kertoi havainnollistavin esimerkein, miten teknologia yhä kiihtyvällä tahdilla muuttaa maailmaa. Me emme edes pysty käsittämään vauhtia, jolla elämäämme uudistuu. Siksi hän kehotti yrittäjiä olemaan rohkeita, digitalisoimaan kaiken minkä pystyy ja katsomaan asioita laatikon ulkopuolelta.

Jotta kehitystä voi tapahtua, tarvitaan disruptiota.

Pölösen mukaan kaikki viime vuosien merkittävät ja eniten tuottaneet innovaatiot ovat jollain tavalla disruptoineet koko markkinaa. Applen älypuhelimet muuttivat koko ajattelutavan puhelimista, AirBnB on muuttanut hotellibisneksen täysin toisennäköiseksi ja Über teki saman taksiyrittämiselle.

– Jotta kehitystä voi tapahtua, tarvitaan disruptiota. Asioita täytyy uskaltaa tehdä eri tavalla ja rikkoa muottia. Aluksi uusi ja erilainen ei ehkä herätä kiinnostusta, mutta trendit muuttuvat nykyään nopeasti ja silloin myynti voi lähteä eksponentiaaliseen kasvuun, Pölönen sanoi päivän avauspuheenvuorossaan.

Tekoälyn monet mahdollisuudet

IBM Nordicin Business Development Executive, Heli Laitila aloitti myös oman puheenvuoronsa herättelemällä yrittäjiä pohtimaan, ovatko he niitä, joita disruptoidaan vai niitä, jotka disruptoivat muita. Hänen mukaansa tulevaisuus on niiden, jotka uskaltavat katsoa oman toimialansa ulkopuolelle.

Laitila esitteli myös IBM:n omaa, tekoälyyn pohjautuvaa tuotetta Watsonia, joka on tekoälyä ja analyyttista ohjelmistoa yhdistävä supertietokone. Se pystyy käsittelemään suuria tietomääriä pienessä ajassa ja siten etsimään nopeasti vastauksia sille esitettyihin kysymyksiin. Watsonia käytetään muun muassa terveydenhuollossa, avustamassa lääkäreitä diagnoosien teossa.

Data on uusi öljy.

– Data on uusi öljy. Maailma on täynnä tietoa ja sitä tulee koko ajan lisää. Meillä on tälläkin hetkellä kaikki data käytössämme, mutta emme osaa valjastaa sitä täysimääräisesti käyttöömme. Tekoäly löytää datasta sellaisiakin puolia, joita ihminen ei ole osannut edes ajatella ja etsiä, Laitila sanoi.

Laitila myös lohdutti niitä, jotka pelkäävät tietokoneiden vievän työpaikat ihmisiltä. Tekoälyn on arvioitu vievän maailmanlaajuisesti lähes 2 miljoonaa työpaikkaa, mutta sen kautta myös syntyy uusia työpaikkoja. Jopa enemmän kuin niitä katoaa. Työtehtävät ovat tosin täysin erilaisia, mutta Laitilan mukaan ihmisille riittää työtä jatkossakin.

– Ihminen on monissa asioissa edelleen parempi kuin tietokone. Koneilla ei edelleenkään ole luovuutta, emotionaalisuutta, moraalia tai myötätuntoa, Laitila luetteli.

Aamun keynote-puheenvuorojen jälkeen olivat vuorossa roolikohtaiset koulutuspolut. 800 vierasta jakaantui seitsemään koulutuspolkuun omien intressiensä mukaan. Koulutuksissa käytiin läpi muun muassa Visma Solutionsin ohjelmistojen uusia ominaisuuksia, annettiin tuotteiden käyttövinkkejä ja opastettiin yrityksen kehittämisessä.

Millä sinä mittaat yrityksesi arvoa?

Iltapäivän keynotet aloitti The Upright Projectin perustaja Annu Nieminen, joka peräänkuulutti yritysten vastuuta ja vaikuttavuutta. Niemisen mukaan olemme hyviä mittaamaan performanssia, mutta emme sen vaikutuksia. Hän halusi muistuttaa meitä jokaista siitä, että tekemisillämme on muitakin vaikutuksia kuin vain se, jota ensimmäiseksi tulee ajateltua.

– Vaikuttavuusmittareita on muitakin kuin liikevaihto ja tulos. Vaikuttavuutta voi mitata vaikkapa ympäristö-, terveys-, yhteiskunta- tai tiedonluomisvaikutuksilla, Nieminen luetteli.

Yrityksen vaikuttavuutta voi mitata vaikkapa ympäristö-, terveys-, yhteiskunta- tai tiedonluomisvaikutuksilla.

Hänen mukaansa yrityksissä tehdään jo paljon esimerkiksi ympäristövaikutusten eteen, mutta usein tekojen vaikutukset jäävät kovin pieniksi. Yritysten sisäisten muutosten, kuten paperittoman toimiston tai energiansäästölamppuihin siirtymisen sijaan pitäisi enemmän miettiä tuotteiden vaikutuksia. Tuotteiden vaikuttavuus on Niemisen mukaan paljon merkittävämpää kuin yrityksen sisäisen kulttuurin muutokset.

Esimerkkinä hän käytti kahta yritystä, joissa on yhtä paljon työntekijöitä ja joiden liikevaihto on täysin sama. Noin karkeasti laskettuna yritysten vaikutus yhteiskuntaan näyttäisi olevan sama. Kuitenkin, kun katsotaan yritysten lopputuotteita; toinen tuottaa muovihaarukoita, toinen uudelleenkoulutusta työttömäksi jääneille työntekijöille, voidaan ajatella toisen vaikutusten olevan jotain paljon enemmän.

Älykästä kasvua tekoälyn avulla

GetJennyn myyntijohtaja Ilkka Vertanen aloitti oman puheenvuoronsa raflaavasti väittämällä, että asiakaspalvelu on rikki. Me ihmiset olemme sen rikkoneet. Asiakkaan mielestä asiakaspalvelu ei toimi, koska se ei vastaa odotuksia. Enää ei riitä, että asiakaspalvelu on auki kello 8-16, vaan apua halutaan saada 24/7. Asiakaspalvelu halutaan kohdata samalla tavalla kuin kohdataan ystäviä ja sukulaisiakin, eli somessa ja chateissa. Lisäksi apu halutaan saada heti, niin kuin kaikki muukin nykyaikana.

Yrityksen näkökulmasta asiakaspalveluun käytettävät resurssit ovat rajalliset. Asiakkaisiin käytettävää aikaa joudutaan rajaamaan ja asiakaspalvelua mitataan usein numeerisin, ei laadullisin mittarein.

Tekoälypohjainen asiakaspalvelija tuo henkilökohtaisen palvelun asiakaspalveluun.

Tärkeä kysymys on, miten henkilökohtainen palvelu voidaan tuoda asiakaspalveluun? Vertasen mukaan, ottamalla käyttöön tekoälypohjainen asiakaspalvelija. Kuulostaa omituiselta, mutta hän perusteli väitteensä.

Asiakaspalvelussa kohdataan pääosin kahdenlaisia tilanteita. Niitä, joissa vastaus kysymykseen löytyy nopeasti tai asiakas ohjataan etsimään vastaus itse ja niitä, jotka vaativat enemmän selvittelyä, eikä asiakaskaan odota saavansa vastausta samantien.

– 70-80 prosenttia asiakaspalveluun tulevista tapauksista on ensimmäisen kaltaisia nopeita ja helppoja kysymyksiä. Tekoäly voi auttaa juuri näiden hoitamisessa. Chatbotti osaa vastata yksinkertaisiin kysymyksiin ja se jaksaa palvella myös kellon ympäri ja viikonloppuisin. Se pystyy vastaamaan jopa kahteensataan kysymykseen minuutissa, Vertanen kertoi.

Kun nämä yksinkertaiset kysymykset eivät enää kuormita asiakaspalvelun asiantuntijoita, jää heillä paljon enemmän aikaa auttaa asiakasta vaikeissa kysymyksissä. Heillä on aikaa olla myös empaattinen ja kohdata asiakas ihmisenä. Kun kiire vähenee pystytään tarjoamaan nopeampaa ja laadukkaampaa palvelua. Lisäksi Vertasen mukaan asiakaspalvelijoiden työviihtyvyyskin lisääntyy.

Älykäs kasvu vaatii rohkeutta

Päivän päätteeksi lavalle nousivat jopa uhkarohkeudestaan tunnetut Madventuresin Tuomas Milonoff ja Riku Rantala. Heidän sanomansa Solutions’18 -väelle oli, että jos haluaa saada jotain aikaan, täytyy olla rohkea ja uskaltaa mennä omalle epämukavuusalueelleen. Myös omia ennakkoluuloja on hyvä ravistella, sillä ne rajoittavat ihmisen toimintaa.

Solutions’18 -tapahtuma oli jälleen kerran menestys. Osallistujilta saadun palautteen perusteella keynote-puheenvuorot olivat erittäin kiinnostavia ja koulutuksista he saivat paljon kotiinviemisiä.

Päivän aikana tehtiin myös monia tuotejulkaisuja, joista eniten kiinnostusta herätti Netvisorin ja OP:n yhteishanke, OP Laskulaina, joka on nyt pilotointivaiheessa. Lisäksi paljon yleisöä kiinnostivat muun muasssa Netvisorin uusi viestintätyökalu NetBoxi, Visma Manager mobiiliapplikaatio, jonka avulla voi esimerkiksi maksaa ostolaskuja sormenjäljen avulla sekä Severan uusi resursointi-työkalu.

Suurkiitokset kaikille osallistujille. Te teitte tapahtumasta täydellisen.


Ani Rumpu on sisällöntuottaja Visma Solutionsin markkinoinnissa. Pitkän linjan journalisti uskoo, että markkinoinnissakin totuus päihittää kaunopuheet.