Pieni pärjää yhteistyöllä

Yritysten pitää tehdä yhteistyötä pärjätäkseen niin kotimaassa kuin ulkomaisillakin markkinoilla. Yksinään moni yritys on liian pieni, mutta rakentamalla tuote- tai palvelupaketteja useiden yritysten tuotteista, voi pienikin yritys tavoittaa suuret kansainväliset markkinat.

Yrityskonsultointia ja kaupunkien elinkeinomarkkinointia harjoittavan Induco Oy:n toimitusjohtaja Satu Freybergin mielestä yrittäjien kannattaa rohkeasti hakeutua yhteistyöhön sekä kotimaisten että ulkomaisten yritysten kanssa.

– Ehdottomasti pitää tehdä yhteistyötä. Vaikka se yhteistyö voi aluksi tuoda enemmän hyötyä jollekin toiselle, niin jokainen hyötyy siitä kyllä jossain vaiheessa, Freyberg sanoo.

Yhteistyötä voi tehdä sekä oman alan että muiden alojen yritysten kanssa. Koskaan ei tiedä minkälaisia hienoja palvelukokonaisuuksia voi saada aikaan, ellei avoimesti ja rohkeasti etsi kumppaneita ja verkostoidu. Satu Freybergin mukaan ihmiset ovat yleisesti ottaen auttavaisia ja yhteistyöhaluisia. Verkoston luominen vaatii vain aloitteen tekemistä.

Asiakkaan tarpeet ensin

Yhteistyökumppaneita etsiessä kannattaa ensimmäiseksi kuunnella, mitä asiakas haluaa ja valita verkostoon sellaisia kumppaneita, joiden avulla asiakasta pystyy palvelemaan entistä paremmin. Täytyy ymmärtää, että yksin toimiessa tuote tai palvelu ei ehkä riitä täyttämään asiakkaan tarpeita.

Yrittäjän täytyy hoksata, että tämä minun juttuni ei ehkä yksin riitä, mutta kytkettynä muihin palveluihin voi myyntivolyymi kasvaa monikertaiseksi.

– Erityisen tärkeää on kuunnella asiakasta. Täytyy hoksata, että tämä minun juttuni ei ehkä yksin riitä, mutta kytkettynä muihin palveluihin voi myyntivolyymi kasvaa monikertaiseksi. Verkostojen kautta löytyy varmasti lisää asiakkaita.

Suomalaisyritysten kannattaa panostaa palvelumuotoiluun ja miettiä asioita välillä hieman eri näkökulmasta. Joku erittäin hieno tuote voi jäädä yksinään hyllyyn seisomaan, mutta osana suurempaa palvelukokonaisuutta se voi tavoittaa valtavat markkinat.

Freyberg on itse tehnyt jonkin aikaa töitä suomalaisen saunan markkinoimiseksi ulkomaille. Sillä alalla olisi hänen mielestään paljonkin potentiaalia, jos yritykset yhdessä rakentaisivat tuotteistaan kokonaisvaltaisen hyvinvointipaketin sen sijaan, että myyvät kiukaita, lauteita ja saunomisvälineitä yksittäisinä tuotteina.

– Pitäisi nähdä kokonaismarkkina. Ihmisillä on tarve voida hyvin, eli heille pitäisi tarjota kokonaisvaltainen ratkaisu.

Erikoistuneilla tuotteilla ulkomaille

Ulkomaille pyrkivän yrityksen täytyy Freybergin mielestä miettiä tarkkaan, mikä on oma ydinosaaminen. Kilpailu maailmalla on kovaa, joten pitää olla syväosaamista. Mitä kapeammalle sektorille yritys voi erikoistua, sen parempi.

– Kuulin juuri Pohjois-Ruotsissa pienellä paikkakunnalla toimivasta yrittäjästä, joka oli määritellyt kohdeasiakasryhmäkseen Brittein saarilla asuvat ratsastavat perhosharrastajat.

Jopa suomalainen sateinen syyskuu voitaisiin myydä ihanana kokemuksena suurkaupunkien asukkaille.

Turismi on suomalaisille valtava potentiaali, jossa pitäisi miettiä, mitä asiakkaat tarvitsevat. Maailmassa asuu paljon ihmisiä todella saastuneissa olosuhteissa kiireen ja lian keskellä. Suomalaista luontoa pitäisi osata tarjota heille vastakohtana kaikelle sille. Satu Freybergin mukaan matkailutuotteet pitäisi osata tuotteistaa paremmin.

– Jopa suomalainen sateinen syyskuu voitaisiin myydä ihanana kokemuksena suurkaupunkien asukkaille. Käyskentelyä puhtaassa sateisessa metsässä, hiljaisuuden keskellä ja sen jälkeen rentoutumista saunassa ja takkatulen äärellä sateen ropinaa kuunnellen. Voisi tehdä kauppansa.

Apua yhteistyön rakentamiseen

Satu Freyberg kertoo huomanneensa saunahankkeen yhteydessä että, kun yrittäjät ovat tutustuneet toisiinsa he huomaavat yhteistyön kannattavuuden.

– Esimerkiksi, jos joku yrittäjä saa kaupan, hän voi soittaa kavereilleen, että kannattaisiko sinun soittaa ja tarjota omaa tuotettasi siihen rinnalle.

Pikkuhiljaa yritykset siis oppivat huomaamaan yhteistyön hyödyt, mutta kumppanuuden alkuun saattaminen vaatii vähän apuja. Siihen pitäisi Freybergin mielestä myös valtiovallan panostaa. Erityisesti pienet yritykset tarvitsevat tukea verkostoitumisessa. Kohtaamisia pitäisi saada kotimaisten ja myös ulkomaisten yritysten kanssa. Tässä voivat apuna olla myös kotimaiset suuryritykset, jotka usein mielellään ottavat pienen tuottajan tuotteita omien tuotteidensa kylkeen.

Tulevaisuus näyttää Satu Freybergin mielestä kuitenkin hyvin valoisalta. Nuoret yrittäjät ymmärtävät yhteistyön merkityksen ja panostavat siihen aivan eri tavalla kuin vanhemman polven yrittäjät.

– Tässä on selkeä sukupolvien välinen ero. Nykynuoret osaavat jo tehdä yhteistyötä ja sitä kautta suomalainen yritysmaailma näyttää olevan menossa parempaan päin, Freyberg arvioi tyytyväisenä.

Tämä blogi on osa Visma Solutionsin Suomi 100 -projektia. Keräämme Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhlavuoden kunniaksi sata vinkkiä yritysten menestymiseen. Jaamme vinkkejä somessa hashtagilla #solutions100


Ani Malmi on sisällöntuottaja Visma Solutionsin markkinoinnissa. Pitkän linjan journalisti uskoo, että markkinoinnissakin totuus päihittää kaunopuheet.