Pidä verkostoista ja asiakkaista huolta

Aikoinaan kokenut teollisuuden lobbari opasti nuorta, yrittäjäuransa alkutaipaleella ollutta Misa Aholaa verkostoitumaan. Nyt jo pitkän uran yrittäjänä luonut Ahola on noudattanut tuota ohjetta ja kertoo sen olevan yksi hänen yritystensä menestyksen avain.

– Verkostoitumisessa on tärkeää, että pitää huolta verkostostaan. Sen täytyy olla molemminpuolista, eli verkostoon pitää myös antaa, eikä vain ottaa, muistuttaa Codemenin ja Q-Factoryn yrittäjä ja toimitusjohtaja Misa Ahola.

Verkosto on yksi tapa seurata, mitä alalla ja muutenkin ympäristössä tapahtuu. Aholan mielestä yrittäjän on hyvä seurata lähiympäristöään, mutta etsiä benchmarkkeja myös ulkomailta. Siten tietää mihin suuntaan ala on kehittymässä, eikä jää muista jälkeen.

Asiakas ykköseksi

Aholan ohje tuoreille yrittäjille on, että tuotteen täydelliseksi hiomisen ohessa pitää muistaa myös markkinoida ja myydä tuotetta. Myynti ja markkinointi on hyvä aloittaa jo tuotekehitysvaiheessa, jolloin tuote tulee potentiaalisille asiakkaille tutuksi ja sitä kautta sille saa koekäyttäjiä.

Asiakasta pitää kuunnella. Sieltä tulee se raha, jolla yritystä pyöritetään.

Tuotteen pilotointi on erittäin tärkeää, sillä kaikessa yrittämisessä asiakas on kuitenkin se, jonka sana ratkaisee. Mitään tuotetta ei kannata kehittää pelkästään yrittäjän omista lähtökohdista, vaan aina pitää kysyä asiakkaiden mielipidettä.

– Asiakasta pitää kuunnella. Kaiken yrityksen toiminnan, niin myynnin, asiakaspalvelun kuin tuotekehityksen pitää olla asiakaslähtöistä. Sieltä tulee se raha, jolla yritystä pyöritetään, Ahola muistuttaa.

Terve riskinotto pitää yrityksen kasvussa

Moni uusi yrittäjä kompastuu siihen ansaan, että hän nostaa kaiken tuoton omaan taskuunsa heti, kun firma alkaa tuottaa. Aholan mukaan niin ei kannata tehdä missään tapauksessa, vaan kassaan kannattaa jättää rahaa myös tuotekehitystä ja uusien työntekijöiden palkkaamista varten.

– Yritys kasvaa ainoastaan terveen riskinoton kautta. Voiton kotiuttaminen omaan pussiin ei ole varsinkaan yrityksen alkuvaiheessa järkevää, vaan voitoista pitää aina laittaa osa yrityksen uudistamiseen ja innovointiin.

Voiton kotiuttaminen omaan pussiin ei ole varsinkaan yrityksen alkuvaiheessa järkevää.

Ahola kertoo nähneensä varsinkin it-alalla paljon tuoreita yrittäjiä, jotka lähtevät yrittäjäksi vain saadakseen nopeasti rahaa. Varsinkin kasvua tavoittelevassa yrityksessä täytyy kuitenkin olla maltillinen. Alkuun voi mennä vuosiakin niin, että yrittäjä joutuu elämään hyvin pienillä tuloilla. Pitkässä juoksussa yritykseen panostaminen kuitenkin palkitsee.

– Moni lähtee yrittäjäksi saadakseen nopean exitin. Sitä ei kuitenkaan kannata miettiä, vaan ajatella mieluummin yrittämisen vapautta. Sitä, että saa rakentaa sellaista mitä haluaa.

Innovointi ei tarkoita pyörän keksimistä uudelleen

Misa Aholan mukaan yrityksen pitää uudistua järkevästi. Säännöllisin väliajoin yrittäjän täytyy pysähtyä katsomaan, missä yritys menee ja seurata, että se on menossa juuri siihen suuntaan, johon sen toivotaankin menevän.

Oikeassa suunnassa pysymiseksi on tarkkailtava niin tuotekehitystä, palveluita, asiakaskuntaa kuin henkilöstöä. Henkilöstö on yrityksen tärkein voimavara ja sen hyvinvointi reflektoi suoraan asiakkaisiin.

Ympäröivän maailman kehityksessä mukana pysyäkseen on yrityksen pystyttävä kehittämään myös jotain uutta. Aholan mukaan innovointi ei kuitenkaan tarkoita, että täytyisi keksiä jotain täysin uudenlaista. Se voi olla esimerkiksi jonkin toisen toimialan toimintatapojen tuomista omalle alallesi.

– Sekin voi riittää, että modernisoit jonkin vanhoillisen toimialan toimintatapoja, Ahola sanoo.

Tämä blogi on osa Visma Solutionsin Suomi 100 -projektia. Keräämme Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhlavuoden kunniaksi sata vinkkiä yritysten menestymiseen. Jaamme vinkkejä somessa hashtagilla #solutions100


Ani Malmi on sisällöntuottaja Visma Solutionsin markkinoinnissa. Pitkän linjan journalisti uskoo, että markkinoinnissakin totuus päihittää kaunopuheet.