Paperiton myyntiprosessi

Myynti on yrityksen selkäranka. Ilman kauppaa ei ole bisnestä. Eikä kaupanteko yksin riitä, vaan myydystä tuotteesta ja tehdystä työstä täytyy saada myös maksu. Myyntitarjousten ja -laskujen tekeminen, tilausvahvistusten lähettäminen ja maksujen seuranta voi olla yrittäjälle melkoinen voimainponnistus, jos kaikki hoidetaan käsin. Hommaan kuluu aikaa ja paperia.

Tarjoukset ja laskutuksen voi kuitenkin hoitaa helpomminkin.

Yhdellä taloushallinto-ohjelmalla voit hoitaa asiakassuhteen alusta loppuun, myyntitarjouksesta ja tilausvahvistuksesta laskutukseen, maksun seurantaan ja kirjanpitoon asti, 100 % sähköisesti ja monia toimintoja automatisoiden. Samalla sinulla säilyy myös koko tarjous- ja myyntiprosessin ajan kirjallinen todiste siitä, mitä on sovittu ja mihin hintaan.  

Talouden ennustettavuus paranee

Monilla toimialoilla myyntitilaukset tehdään jo järjestelmällisesti sähköisillä ohjelmistoilla, koska tilausvahvistuksen lähettäminen on alan tapa. Sama tapa olisi järkevää ottaa käyttöön myös muilla aloilla, koska kirjaamalla tilausprosessi alusta alkaen sähköiseen järjestelmään on yrityksellä hyvissä ajoin tieto, milloin tavaraa tai palvelua pitää toimittaa.

Suoritteet saadaan laskutettua nopeammin, kun yritys tietää tarkalleen, mitä pitää laskuttaa ja milloin. Myyntitilausten kautta myös yrityksen taloustilanteen ennustettavuus paranee, kun jo tilauksen vahvistamisvaiheessa tiedetään milloin lasku on tulossa maksuun.

Myyntitilausten hyödyntäminen Netvisorissa

Netvisorin myyntitilaus-osiossa pystyt rakentamaan asiakkaalle tarjouksen ja jos asiakas hyväksyy sen, voit muuttaa sen suoraan tilaukseksi. Jos tilaus vaatii ulkopuolelta hankittavia palveluita, tuotteita tai komponentteja, saat luotua ostotilauksen samasta näkymästä. Samalla hintatiedot linkittyvät tuoterekisteristä automaation kautta laskutusta varten.

Lopulta, kun palvelu on suoritettu tai tuote toimitettu, voidaan myyntitilauksesta luoda lasku yhdellä klikkauksella. Jo tarjousvaiheessa kirjatut tuntimäärät, tarvitut osat tai tuotteet ja asiakkaan tiedot kirjautuvat laskulle helposti tulkittavaan muotoon.

Viitenumeron ja eräpäivän järjestelmä luo laskulle automaattisesti etukäteen laadittujen sääntöjen mukaisesti. Toki laskua voi tarvittaessa muokata jokaisessa tapahtumavaiheessa. Esimerkiksi eräpäivän voi määritellä itse joksikin muuksi kuin järjestelmään valmiiksi määritelty eräpäivä.

Myös varasto pysyy ajantasalla pelkästään myyntitilaukseen tehtävillä kirjauksilla. Jos myyntitilaukselle on lisätty varastossa olevia tuotteita, päivittyvät varastotapahtumat automaattisesti toimituksen yhteydessä. Myyntitilaukseen pystyy myös kirjaamaan mistä varastosta tuotteet otetaan, jos varastoja sattuu olemaan useita.

Automatisoi laskujen lähettäminen

Halutessasi voit antaa automaation hoitaa laskujen lähettämisen Netvisorista asiakkaalle. Lähetysautomaatio säästää työaikaa, kun valitut laskut asetetaan lähtemään itsestään asiakkaalle verkkolaskuna tai muuta valittua kanavaa pitkin. Automaattisesti lähteviksi laskuiksi voit itse määritellä muun muassa kaikki Netvisorissa luomasi laskut, ohjelmistorajapinnan kautta tulleet laskut tai säännölliset palvelulaskut. Automaatio lähettää laskut hyväksynnän jälkeen seuraavana yönä, eikä sinun tarvitse huolehtia tai tarkistaa, onko kaikki laskut varmasti lähetetty.

Netvisorista saat välittömästi tiedon, jos laskulla on virhe. Esimerkiksi jos päivämäärä tai tilinumero on väärin, lähettää Netvisor sinulle ilmoituksen virheestä tekstiviestillä. Näin pystyt korjaamaan virheet välittömästi, eikä laskutus viivästy sen takia.

Tutustu tarkemmin Netvisorin myynti ja laskutus -osioon.


Ani Malmi on sisällöntuottaja Visma Solutionsin markkinoinnissa. Pitkän linjan journalisti uskoo, että markkinoinnissakin totuus päihittää kaunopuheet.