Ostamassa yritystä? Tarkista nämä kolme asiaa

Kun harkitsee yritystoiminnan aloittamista, on vakiintuneen liiketoiminnan ostamisessa omat etunsa. Ostaessasi yrityksen saat yleensä haltuusi organisaation, joka tuottaa jo tuloa. Sillä on olemassa oleva asiakaskunta, vakiintunut maine ja operatiiviset toimintatavat. Kuitenkin, kuten kaikissa sijoituksissa, siinä on myös riskinsä. On tärkeää tehdä taustatutkimusta ja ymmärtää, mitkä asiat voivat vaikuttaa yrityksen menestymiseen tai epäonnistumiseen.

Käymme tässä läpi kolme tärkeintä asiaa, jotka on hyvä ottaa huomioon ennen olemassa olevan yrityksen ostamista.

1. Onko yritys oikea juuri sinulle?

Yritys, joka ei sovi sinun tarpeisiisi ja intresseihisi, voi lopulta maksaa enemmän aikaa, rahaa ja energiaa kuin uskotkaan. Kannattaa siis kerätä kaikki mahdollinen tieto yrityksestä, jotta voit selvittää, onko se sitoutumisen arvoinen.

Aloita pohtimalla omia tavoitteitasi yrityksen ostamiselle. Aiotko osallistua yritystoimintaan aktiivisesti ja hallinnoida sitä itse vai etsitkö passiivista investointia? Ole rehellinen ja selkiytä aikomuksesi itsellesi, kun arvioit potentiaalisia yrityksiä ja niiden työntekijöitä.

Lisäksi sinun on ymmärrettävä, miten kyseinen organisaatio toimii ja olla kiinnostunut siitä. Se ei tarkoita, että sinun pitäisi olla intohimoisesti kiinnostunut kyseisestä tuotteesta tai teollisuudenalasta. Yrityksessä pitäisi kuitenkin olla jotain, joka kiinnittää huomiosi, josta sinulla on kokemusta, ja johon käyttäisit mielelläsi aikaa ja energiaa.

2. Onko yritys hyvä investointi?

Kun olet todennut, että yritys on sinulle sopiva täytyy seuraavaksi miettiä, voiko kyseisellä yrityksellä ansaita. Vastaus voi tuntua itsestään selvältä, mutta todellisen kannattavuuden selvittäminen vaatii perusteellista kaivamista ja yksityiskohtaisia ​​selvityksiä. Selvitä syyt, miksi yritys on myytävänä. Jos yritys on huonossa kunnossa, eikä sitä ei ole hoidettu taloudellisesti järkevästi, kannattaa kysyä itseltään: Olenko minä valmis ja pätevä ottamaan tämän haasteen vastaan?

Jotta saat selkeän kuvan yrityksen taloudesta, kannattaa tutkia sen bruttovuositulot ja mahdolliset nettotulot vähintään kahdelta edelliseltä vuodelta. Jos luvut täyttävät taloudelliset odotuksesi, tulee seuraavaksi määrittää yrityksen kohtuullinen markkina-arvo. Varmista, että määrität yrityksen oikean arvon käyttämällä useita tekijöitä, mukaan lukien keskimääräiset tulot, kulut, varat, velat ja tulevat ennakoitavat tulot. Sinun on myös harkittava yrityksen markkinaosuutta ja asiakaskuntaa, koska ne voivat vaikuttaa tuleviin tuloihin. Näiden tietojen avulla voit todennäköisesti arvioida investointisi kuoletusaikaa ja mahdollisen sijoitetun pääoman tuottoprosenttia.

Tutustu myös yrityksen maineeseen. Onko sillä vakiintunut asiakaskunta ja markkinaosuus? Ovatko työntekijät kokeneita ja luotettavia? Ovatko tuotteet ja palvelut laadukkaita? Kuinka hyvin yritys tunnetaan markkinoilla? Nämä kysymykset auttavat sinua määrittämään, kannattaako yritystä ostaa.

3. Onko sinulla varaa ostaa?

Olet todennut, että yritys on mielenkiintoinen, arvokas ja se voi olla hyvä sijoitus. Seuraavaksi sinun tulee selvittää, onko sinulla varaa ostaa yritys suoraan vai tarvitsetko rahoitusta. Tässä kohtaa on hyvä ottaa huomioon, että ostohinnan lisäksi tarvitset alkuun rahaa myös liiketoiminnan kulujen kattamiseen ja odottamattomiin kuluihinkin on hyvä varautua.

Lisäksi sinun on harkittava muutamia muitakin asioita harkitessasi yrityksen ostamista. Aiotko maksaa itsellesi palkkaa yrityksen johtamisesta? Onko kyseessä taantunut yritys, jonka kelkka sinun on käännettävä ja mahdollisesti sijoitettava enemmän rahaa ajan myötä?

Yritystä ostaessa kannattaa miettiä asiaa hieman pidemmälle. Ei riitä, että sinulla on varaa alkuinvestointiin. On hyvä pohtia kassavirtaodotuksia ja yrityksen taloudellisia vaatimuksia pidemmällä aikavälillä. Yrityksen ostamiseen ja omistamiseen voi liittyä ikäviä ja kalliitakin yllätyksiä.

Yrittäminen voi olla antoisaa ja tuottoisaakin, mutta ennen ostopäätöstä on tärkeää tehdä taustatyö hyvin. Ellet ole itse talousalan ammattilainen, kannattaa kysyä apua alan asiantuntijoilta.


Ani Rumpu on sisällöntuottaja Visma Solutionsin markkinoinnissa. Pitkän linjan journalisti uskoo, että markkinoinnissakin totuus päihittää kaunopuheet.