Ole rohkeasti maailman paras

Kun kysyn sarjayrittäjä ja enkelisijoittaja Lennu Keinäseltä, miten suomalaisyritykset tulevaisuudessa menestyvät, vastaa hän kysymykseen toisella kysymyksellä. Miten menestys määritellään? Se, kun on jokaiselle henkilökohtainen asia. Joku voi olla hyvin onnellinen ja omasta mielestään menestynyt yhden ihmisen yrityksessään. Toinen taas tavoittelee kansainvälisiä markkinoita ja kymmenien miljoonien liikevaihtoa.

Useita yrityksiä itsekin perustanut Lennu Keinänen määrittelee oman menestyksensä näitäkin korkeammalle. Hän on mielestään menestynyt vasta, kun hänen yrityksensä tekee kansainvälisesti merkittävää kauppaa ja sen liikevaihto on yli 100 miljoonaa euroa.

Tavoitteet korkealle

Olivatpa tavoitteet kotikontujen yrityselämässä tai kansainvälisessä bisneksessä, pitää Keinäsen mukaan yrittäjän asettaa ne korkealla. Tärkein menestymisen edellytys on, että pyrkii kaikessa tekemisessä parhaaksi, kotiseutunsa parhaaksi, Suomen parhaaksi tai maailman parhaaksi.

– Ambitiota pitää olla. Se ei riitä, että tuote on paras, vaan myös rekrytoinnissa pitää löytää ne parhaat tekijät ja markkinoinnin pitää olla maailman parasta, Lennu Keinänen sanoo.

Menestys vaatii rohkeutta

Keinäsen mielestä suomalaisten pitää päästä eroon suomalaisperinteisestä vaatimattomuudesta. Jos haluaa kansainvälisille markkinoille, pitää lähteä maailmalle hakemaan kokemusta ja näkemystä, oppimaan uutta ja etsimään työntekijöitä.

– Suomalaiset ajattelevat perinteisesti, että onhan tämä ihan hyvä, vaikka suomalainen laatu on tunnetusti maailman huippua. Samaan aikaan heikompilaatuista amerikkalaistuotetta myydään maailmalla suuria määriä, koska he osaavat markkinoida hyvin, Keinänen sanoo.

Rohkeus on yritysmaailmassa tärkeää, mutta yrittäjän pitää myös osata olla objektiivinen omien vahvuuksiensa ja heikkouksiensa suhteen. Uutta yrittäjää Keinänen opastaa kysymään neuvoa viisaammiltaan.

– Ensimmäinen asia on, että pitää saada ympärilleen oikeat ihmiset. Heidän ei tarvitse olla töissä yrityksessä, vaan he voivat olla esimerkiksi neuvonantajina hallituksessa, Keinänen opastaa.

Tämä blogi on osa Visma Solutionsin Suomi 100 -projektia. Keräämme Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhlavuoden kunniaksi sata vinkkiä yritysten menestymiseen. Jaamme vinkkejä somessa hashtagilla #solutions100


Ani Malmi on sisällöntuottaja Visma Solutionsin markkinoinnissa. Pitkän linjan journalisti uskoo, että markkinoinnissakin totuus päihittää kaunopuheet.