Aloitin Netvisorin opiskelun kolme viikkoa sitten ja olen aivan haltioissani. Ymmärrän, että tilanteeni on täysin eri kuin oikeasti yritystä perustavalla yrittäjällä, jolla on miljoona muutakin asiaa opeteltavana ja kaikki pitäisi oppia mahdollisimman nopeasti. Minulla sen sijaan on koko syksy aikaa harjoitella oppimaani, kaikessa rauhassa.

Mutta enpä uskonut tähän projektiin ryhtyessäni, miten hauskaa taloushallinnon opiskelu voi olla. Talous ja hallinto kun eivät kumpikaan varsinaisesti herätä riemunkiljahduksia tai aiheuta lämpimiä tunteita sydänalassa.

Hauskuuden taustalla voi olla se, että minulla ei ole pakottavaa tarvetta. Toinen syy on varmasti porukassa opettelun ilo. Kolmas on maan mainio opettajamme, Jenni Saastamoinen. Hän osaa kertoa asiat selkeästi ja vastailee kaikkiin kysymyksiin, kuin ne olisivat todella olennaisia. Tiedän kyllä, että itse esitän taatusti myös niitä tyhmiä kysymyksiä. Noviisi kun olen.

Lue sarjan ensimmäisestä blogista opiskeluni alkufiilikset.

Kaupankäynti voi alkaa

Olemme tähän mennessä ehtineet perustaa yritykset Netvisoriin, tehdä kirjanpidon ja myynnin perusasetukset, luoda muutamia myytäviä tuotteita tuotetietoineen ja tehdä osto- ja myyntilaskuja.

Jotta on päästy tähän jännittävään vaiheeseen, jossa yritys voi alkaa tehdä kauppaa, on täytynyt tehdä paljon erilaisia määrityksiä ja valmistelevia toimenpiteitä. Tavallaan perustaa nettikauppa Netvisoriin; nimetä yritys, luoda maksuvaihtoehdot ja viranomaisyhteydet, luoda asiakastiedot, kirjata myytävät tuoteet ja palvelut, määrittää niille ALV-kanta, hinta, jne, ja tehdä monia, monia muita pieniä, mutta tärkeitä määrityksiä.

Nämä pohjatyöt on tärkeää tehdä huolella, sillä kun ne on tehty, säästyy jatkossa aikaa ja vaivaa hyvin monessa liiketoiminnalle elintärkeässä vaiheessa. Tässä kohtaa itselläni tapahtui eräänlainen ahaa-ilmiö. Automaatio, josta itsekin olen kirjoittanut monta kertaa, saa aivan uuden merkityksen, kun alkaa konkreettisesti tajuta, miten paljon yrityksen taloushallinto oikeasti teettäisi työtä ilman sitä.

Hämmästyttävä automaatio

Netvisor tekee hämmästyttävän paljon asioita automaattisesti. Juuri niitä asioita, jotka ovat kaikkein vaikeimpia tehdä oikein, mutta yrityksen lakisääteisen kirjanpidon kannalta elintärkeitä. Tiesin toki, että Netvisorin automaatiotaso lähentelee sataa prosenttia, mutta kirjanpidosta mitään ymmärtämättömänä en todellakaan käsittänyt, miten monia tehtäviä ja miten paljon klikkauksia automaatio käytännössä poistaa arkisesta aherruksesta.

Kun kaikki taustatyö on tehty hyvin, ei minun tarvitse oikeastaan puuttua alv-laskentaan ja kirjanpitoon ollenkaan. Tositteet kirjautuvat taustalla automaattisesti oikeille kirjanpidon tileille, kun luon myyntilaskuja ja makselen ostolaskuja.

Myös itse laskun luominen tapahtuu hyvin helposti valmiin tuotelistan ansiosta. Valitsen vain laskupohjalle myymäni tuotteet ja asiakkaan ja ohjelmisto tuo kaikki tarvittavat tiedot, laskee laskun kokonaissumman sekä erottelee alv:t automaattisesti. Alla Anin Asun ensimmäinen myyntilasku, logoineen kaikkineen!

Tästä se kaupankäynti alkaa! Ensimmäinen asiakkaani on kollegan perustama Korukeikari Oy, jolle myin huiveja. Vastaavasti minulle tuli lasku pidetystä tyky-päivästä, jonne olin tilannut 30 kpl hedelmäsmoothieita ja muita hedelmäjuomia.

Jonkun mielestä voi olla erikoinen tapa aloittaa yritystoiminta pitämällä tyky-päivä jo ennen kuin bisnes on edes lähtenyt vauhtiin, mutta minä uskon, että hyvinvoiva henkilökunta tekee hyvinvoivan yrityksen.


Ani Rumpu on sisällöntuottaja Visma Solutionsin markkinoinnissa. Pitkän linjan journalisti uskoo, että markkinoinnissakin totuus päihittää kaunopuheet.