Muutoksessa on pysyttävä mukana

Moni yritys pohjaa toimintansa siihen, miten ennen tehtiin. Se ei kuitenkaan kanna kovin pitkälle. Tulevaisuudessa yrittäjien pitää osata oppia pois vanhoista tavoista ja haluta uudistusta. Muutosvauhti on niin valtava, että jämähtämällä edes hetkeksi paikalleen jää hyvin nopeasti takamatkalle kilpailijoihin ja jopa asiakkaisiin nähden.

ThingLinkin myyntipäällikkö Sani Leinon mukaan yrittäjän pitäisi kysyä itseltään joka aamu, missä bisneksessä hän toimii tänään ja missä vuoden kuluttua.

– Samanaikaisesti pitää pystyä pelaamaan sekä lyhyttä että pitkää peliä. Pitää pystyä tekemään kassavirtaa nyt, mutta myös suunnitella tulevaa, Leino opastaa.

Yksin ei tarvitse pähkäillä

Kuluttajat ovat nykyään monella tapaa erittäin valistuneita. Heitä kannattaa seurata, sillä monella yrittäjällä on esimerkiksi teknologiaosaamisessa jo suuri ero asiakkaisiinsa nähden. Leino kertoo ajankohtaisena esimerkkinä, että verkkokauppakin voi olla jo joillekin kuluttajaryhmille vanhanaikaista. Monet haluavat tehdä ostoksensa mobiilisovelluksien avulla. Asiakkailta kannattaa siis kysyä suoraan, mitä he haluavat ostaa ja miten.

Toinen hyvä neuvonantaja löytyy yleensä yrityksen sisältä, omasta henkilöstöstä. Pitkään talossa työskennelleillä löytyy näkemystä alasta ja sen tulevaisuudesta. Heillä on yleensä myös hyvä kokemus asiakkaiden mielipiteistä.

– Minä seuraisin myös seuraavan sukupolven suuria trendejä. Nuoriso ottaa yleensä ensimmäisenä käyttöön kaikki uutuudet, Sani Leino sanoo.

Kiinassa lompakkoa pidetään jo historiallisena jäänteenä.

Jos vinkkejä haluaa etsiä vähän etäämpää, suosittelee Leino katseen suuntaamista Kiinaan. Siellä on viime aikoina tehty erittäin nopeita liikkeitä tulevaisuuden kaupankäyntiä ajatellen. Kiinan suurkaupungeissa tehdään muun muassa mobiilin yli kauppaa jo hyvin aktiivisesti.

– Mobiiliostaminen on siellä paljon pidemmällä kuin länsimaissa. Lompakkoa pidetään tietyissä piireissä jo historiallisena jäänteenä, Leino kertoo.

Mobiililaitteita käytetään maailmassa jo enemmän kuin tietokoneita, joten jokaisen yrittäjän kannattaisi miettiä onko mobiilikauppa sellainen asia, jota heidän yrityksessään tulisi tutkia tarkemmin.

Ei hätiköiden vaan harkiten

Sani Leinon mielestä muutos on välttämätöntä, mutta sen kanssa ei kannata kiirehtiä. Sitä ei kannata tehdä hätiköiden, vaan systemaattisesti esimerkiksi asiakkaiden mielipiteitä kuunnellen. Yrittäjän täytyy myös huolehtia omasta kehityksestään, mutta siitäkään ei tarvitse ottaa stressiä, vaan kannattaa edetä pienin askelin.

– Riittää, kun on yhden prosentin parempi joka päivä. Ei siis tarvitse ottaa mitään isoja loikkia, vaan kehität itseäsi vähän kerrallaan, Leino neuvoo.

Riittää, kun on yhden prosentin parempi joka päivä.

Siinä auttaa varmasti jos opettelee hallitsemaan omaa aikaa ja energiaa. Sani Leino tunnistaa yrittäjille hyvin yleisen tavan hoitaa asioita; kiireisimmät ensin. Sillä tavoin monta ei niin kiireistä, mutta tärkeää asiaa voi jäädä kokonaan hoitamatta. Suunnittelu on usein sellainen, joka jää tulipalojen sammuttelun vuoksi vähemmälle. Tulevaisuutta ei kuitenkaan saa unohtaa. Yrittäjän pitää tietää mitä tapahtuu ensi viikolla ja ensi vuonna.

– Tulevaisuuden asioilla ei ole niin kiire, joten ne on helppo siirtää aina vähän myöhempään. Niin ei kuitenkaan kannata tehdä. Yrittäjän pitää kalenteroida selkeästi aikaa myös tulevaisuuden suunnitteluun ja strategiatyöhön.

Tämä blogi on osa Visma Solutionsin Suomi 100 -projektia. Keräämme Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhlavuoden kunniaksi sata vinkkiä yritysten menestymiseen. Jaamme vinkkejä somessa hashtagilla #solutions100


Ani Rumpu on sisällöntuottaja Visma Solutionsin markkinoinnissa. Pitkän linjan journalisti uskoo, että markkinoinnissakin totuus päihittää kaunopuheet.