Miksi kukaan ei kertonut paremmasta?

Ennen aloittamista Visma Solutionsilla, toimin ystäväni kanssa yrittäjänä konsulttipalveluita tarjoavassa yrityksessä. Ensimmäinen saatu neuvo oli, että taloushallinto kannattaa ehdottomasti ulkoistaa. Suositteluiden perusteella valitsimme hyvämaineisen ja luotettavan toimijan.

Perinteinen tilitoimistoyhteistyö

Tilitoimiston kanssa sovimme käytännön toimintatavat ja prosessit myynti- ja ostolaskuille sekä palkoille ja matkakuluille. Myyntilaskut kasasimme kuun lopussa Exceliin, jonka toimitimme sähköpostilla kirjanpitäjälle ja paluupostina saimme laskuista pdf:t hyväksyttäväksi. Ostolaskut skannasimme itse ja lähetimme pdf:nä kirjanpitäjälle – tai jos olimme sopivasti menossa käymään tilitoimistossa, otimme paperilaskut mukaan. Palkat ja kilometrit kirjasimme erilliseen exceliin, kuitit skannasimme tai toimitimme kerran kuussa henkilökohtaisesti kirjanpitäjälle.

Pidimme excelissä myös kassavirtaennustetta: verkkopankista saatiin tilin saldot ja toisesta tiedostosta myynnit sekä erääntyvät omille riveilleen. Eihän se nyt ihan tarkka ennuste ollut, mutta paremmasta ei ollut tietoa. Edellisen kuun tuloslaskelma ja tase tuli kolme viikkoa kuun vaihtumisen jälkeen. Tämä tietysti riippui omasta aktiivisuudesta materiaalien toimitusten suhteen. Perinteistä, mutta toimivaa!

Parempaakin olisi ollut tarjolla

Muistan elävästi toisen työpäiväni nykyisessä työssäni. Netvisor-perehdytys oli käynnistymässä ja pyysin Karia käymään ohjelmistoa läpi oman yritykseni näkökulmasta. Kolmen tunnin aikana sain kokea kaikki tunteet valtavasta innostuksesta syvään epätoivoon. Mitä hemmettiä – miksi kukaan ei kertonut aikaisemmin!

Uskon, että tällaisia yrittäjiä on tuhansia. Yrittäjiä, jotka eivät tiedä paremmasta, koska kukaan ei kerro. Yrittäjiä, joiden ydinosaaminen tai kiinnostuksen kohde ei ole taloushallinto. Muistan nähneeni mainoksia eri ohjelmistoista lehdissä ja jopa TV:ssä. Vieläpä jokunen sähköposti taisi tulla, mutta en osannut tarttua niihin. Yksikään tilitoimisto tai ohjelmiston tarjoaja ei soittanut minulle.

Keskity kasvuun

Yrittäjän tehtävänä on saada uusia asiakkaita, toteuttaa asiakkaille annetut lupaukset ja saada heidät ostamaan uudestaan ja enemmän. Asiakkaat maksavat yrittäjän palkan. Jotta nyky-yhteiskunnassa voi pärjätä yrittäjänä, kannattavia asiakkaita tulee olla riittävästi. Kaikki se aika ja vaiva, joka voidaan säästää ja kohdentaa asiakastyöhön, luo turvallisuutta ja tuottaa kasvua. Turvallisuus tulee myös siitä, että talous on kunnossa.

Emme me yrittäjinä huonosti pärjänneet, mutta nykyaikaisella toimintatavalla olisimme ajan säästön lisäksi pystyneet ennustamaan liiketoimintaa paremmin ja mikä tärkeintä: tekemään parempia päätöksiä asiakkuuksista ja hinnoittelusta.

Voin omalta kohdalta vakuuttaa, että palvelun hinta ei olisi ollut kynnyskysymys. Laskin, että kuukausittainen palvelumaksu tilitoimistoyhteistyössä olisi noussut 120 eurosta 170 euroon. Tämä investointi olisi tuonut itsensä moninkertaisesti takaisin.


Jarkko Iitiä on Visma Solutionsin tilitoimistomyynnin johtaja. Jarkon mielestä asioista ei pidä tehdä liian vaikeita. Hän uskoo, että menestys syntyy rohkeudesta ja uskosta omiin kykyihin. Mitä enemmän on rohkeutta heittäytyä, sitä luovempia ja parempia ratkaisuja tulee tehtyä.