Markkinointi on investointi, ei vain kulu

Yritys saadaan menestymään kaupallistamisen, erottuvuustekijöiden kiteyttämisen, brändin rakentamisen ja hyvän liiketoimintasuunnitelman avulla. Sitä ennen on toki tehtävä se kaikkein tärkein, eli rekrytoitava oikeat henkilöt, oikeille paikoille. Kun tuote ja palvelu ovat ostajalle aidosti hyödylliset ja yrityksen johtaminen on leaderin otteella rakennettu niin enää ei tarvita kuin rohkeaa myyntiä. Etukenossa, yhdessä, kohti kansainvälistä markkinaa, koska menestys tulee muodossa ME, kiteyttää liiketoiminnan konkari, valtakunnallisesti työstään palkittu Kati Rauhaniemi.

Rauhaniemen mielestä tuotteita ja palveluja ei kannata viilata vuosikausia ja sen jälkeen vasta miettiä myyntiä, markkinointia ja viestintää pienillä panostuksilla. Sen sijaan strateginen markkinointi ja brändin rakentaminen pitäisi aloittaa jo yrityksen alkutaipaleella, rinta rinnan tuotekehityksen kanssa.

– Markkinointi kannattaa ottaa mukaan heti tuotannon ja suunnittelun alkuvaiheesta asti. Ei toki koko ajan ja joka hetki, mutta se pitää huomioida alusta alkaen, Rauhaniemi sanoo.

Alkuvaiheessa se ei tarkoita suuria markkinointitempauksia ulospäin vaan yrityksen erottuvuustekijöiden kiteyttämistä, tuotteen tai palvelun kaupallistamista, suunnittelussa mukanaoloa, viestinnän sisällön suunnittelua ja niin edelleen. On tärkeää, että sekä työntekijät että asiakkaat oikeasti ymmärtävät tuotteen hyödyt.

Strategisella markkinoinnilla merkittäviä tuloksia

Strateginen markkinointi ja brändin rakentaminen lähtevät yrityksen ytimestä. Työ ei alkuvaiheessa ole kovin näkyvää, mutta sillä saadaan myöhemmin merkittäviä tuloksia aikaan, kun yritykselle on saatu luotua tarkkaan mietitty brändi. Brändi muodostuu yrityksen ja tuotteen identiteetistä, asiakaskäyttäytymisestä, palvelumuotoilusta, liiketoimintasuunnitelmasta ja monista muista asioista.

Taktinen markkinointi tulee mukaan siinä vaiheessa, kun lähdetään kertomaan tuotteesta ulospäin ja myymään sitä. Mainonta on ketjun viimeinen askel. Sitä ennen brändin ja strategisen markkinoinnin tasolla on tapahtunut jo paljon.

– Tulokset on ihan erilaiset, kun yrityksessä on käyty koko strategisen markkinoinnin polku läpi ja pystytty katsomaan sitä myös liiketoiminnan näkökulmasta. Tuloksia pitää pystyä mittaamaan, olivat ne sitten liiketoiminnassa mitä osa-aluetta tahansa. Pitää olla lukuja, joilla seurata myös sitä, miten markkinointi ja mainonta on toiminut, Rauhaniemi toteaa.

Osaamisen kautta rohkeutta yrittämiseen

Kati Rauhaniemi perusti ensimmäisen oman yrityksen 22-vuotiaana. Yritys menestyi hyvin ja sen jälkeen hän on perustanut useita uusia yrityksiä, viimeisimpänä DotProductionsin. Kati kokee, että yrittäjänä hän saa koko ajan opetella uutta.

– Olen jatkuvasti kiinnostunut asioista ja haluan oppia uutta. Opit kannattaa myös siirtää mahdollisimman nopeasti käytäntöön, jotta niistä on hyötyä.

Rauhaniemen mukaan Suomessa on erinomaiset mahdollisuudet oppia yrityselämässä tärkeitä tietoja ja taitoja, mutta hän suosittelee myös tarkkailemaan kansainvälisiä markkinoita. Internetin kautta on tänä päivänä mahdollista päästä käsiksi hyvin monipuoliseen, osittain jopa ilmaiseen koulutustarjontaan.

– Jokaisen pitäisi ajatella opiskelua oman markkina-arvonsa ylläpitämisenä ja kasvattamisena, Rauhaniemi toteaa.

Tietotaidon kasvaessa myös rohkeus yrittämiseen kasvaa. Uskalletaan tehdä rohkeita päätöksiä ja toteuttaa kunnianhimoisia liiketoiminnan ratkaisuja. Kati Rauhaniemi suosittelee käyttämään yritystoiminnassa enemmän optimismia kuin varmistelua.

Tämä blogi on osa Visma Solutionsin Suomi 100 -projektia. Keräämme Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhlavuoden kunniaksi sata vinkkiä yritysten menestymiseen. Jaamme vinkkejä somessa hashtagilla #solutions100


Ani Malmi on sisällöntuottaja Visma Solutionsin markkinoinnissa. Pitkän linjan journalisti uskoo, että markkinoinnissakin totuus päihittää kaunopuheet.