Kun henkilökunta voi hyvin, voi asiakaskin hyvin

Menestyvässä yrityksessä osataan ottaa ihmiset huomioon. Pitkän uran yritysmaailmassa luoneen Greenstepin hallituksen puheenjohtajan Tore Teirin mielestä yrityksen on tärkeää tuntea asiakkaansa, mutta myös henkilökunta ja heidän tarpeensa.

– Yrittäjän kannattaa mennä mahdollisimman lähelle asiakasta, jotta hän ymmärtää mitä asiakkaan tarpeita hänen pitää ratkaista, miten se tarve muuttuu ja miten kilpailukenttä muotoutuu, Tore Teir sanoo.

Asiakkaiden tunteminen on esimerkiksi palvelualoilla helppoa, kun ollaan koko ajan kontaktissa asiakkaiden kanssa. Sen lisäksi Teir suosittelee tekemään asiakastyytyväisyyskyselyitä ja pitämään asiakkaisiin yhteyttä muuten vain.

– Yhteyksiä ei kannata pitää vain tuotannollisissa asioissa, vaan myös yhteistyön kehittämismielessä, Teir opastaa.

Yrittäjän on hyvä olla proaktiivinen ja tunnustella asiakkaiden muuttuvaa ympäristöä, jotta hän osaa kehittää tuotteitaan ja palveluitaan niin, että ne auttavat asiakastakin kehittymään eteenpäin.

Tee työntekijät ylpeiksi työpaikastaan

Toinen Tore Teirin mielestä tärkeä asia yrityksen menestyksen kannalta on henkilöstön hyvinvointi. Työntekijöiden pitää viihtyä työssään ja heidän pitää pystyä kehittymään siinä. Yrityksen johdon tulee huolehtia, että yrityksen tärkein voimavara, henkilöstö on erinomaisessa kunnossa. Kun he voivat hyvin, näkyy se palvelun kautta myös asiakkaille.

– Turhat hierarkiat ja työn hidasteet pitää poistaa. Jokaisen työntekijän pitää kokea pystyvänsä vaikuttamaan työympäristöönsä ja kehittämään sitä.

Yrityksen johdon pitää olla alaistensa kanssa samalla aaltopituudella. Toimintakulttuurin tulee olla avoin, jotta kaikista mahdollisista asioista voidaan keskustella työpaikalla. Lisäksi työehtojen, työkalujen ja -ympäristön pitää olla kunnossa ja henkilöstöllä on oltava muun muassa mahdollisuus etäpäiviin.

– Tulevaisuudessa ei riitä, että henkilö tulee aamulla töihin, vaan hänen pitää olla ylpeä yrityksestä, jossa työskentelee. Työntekijän pitää kokea, että hän haluaa olla mukana viemässä yrityksen tavoitteita eteenpäin. Se luo oikeanlaista tahtotilaa ja motivaatiota tehdä työnsä vähän paremmin, Greenstepin hallituksen puheenjohtaja Tore Teir sanoo.

Työntekijät tulee nähdä osana yrityksen pääomaa. Erinomainen henkilökunta nostaa yrityksen arvoa. Teir kertoo, että kun rahoittaja tarkastelee potentiaalisia kasvuyrityksiä, hän yleensä katsoo myös yrityksen henkistä pääomaa.

– Sen pitää olla riittävän kova. Aloittelevan yrittäjän pitää kerätä ympärilleen sellainen porukka, jolla voittaa kisan.

Tämä blogi on osa Visma Solutionsin Suomi 100 -projektia. Keräämme Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhlavuoden kunniaksi sata vinkkiä yritysten menestymiseen. Jaamme vinkkejä somessa hashtagilla #solutions100


Ani Malmi on sisällöntuottaja Visma Solutionsin markkinoinnissa. Pitkän linjan journalisti uskoo, että markkinoinnissakin totuus päihittää kaunopuheet.