Käytä aikasi ja rahasi fiksusti

Oli yrityksen toimiala tai koko mikä tahansa, on olemassa aina kaksi asiaa, jotka lopulta ratkaisevat miten yritys menestyy. Ne ovat aika ja raha. Yritysvalmennuksia tekevän Intotalo Oy:n omistajan Olli Leppäsen resepti voi kuulostaa yksinkertaiselta, mutta kuten aina menestys vaatii myös työtä ja panostuksia.

Leppäsen mielestä yrittäjän kannalta on ratkaisevaa, miten ja mihin hän aikaansa käyttää. Jokaisella meillä on käytettävissään vain 24 tuntia vuorokaudessa ja seitsemän päivää viikossa.

Isoin kipupiste kasvussa on, että pitäisi alkaa tehdä asioita eri tavalla

– Missä olet nyt on tulosta siitä, mitä olet aikaisemmin tehnyt ja mihin keskittynyt. Mitä haluat olla tulevaisuudessa, pohjautuu puolestaan siihen, mitä teet ja mihin keskityt nyt, Leppänen kiteyttää ajatuksensa.

Jos yrittäjä jatkaa samalla tavalla vuodesta toiseen, ei hän varmasti saa erilaista tulevaisuutta. Eli jos haluaa kasvattaa ja kehittää toimintaa, täytyy ajankäyttöä ja toimintatapoja muuttaa.

Tavoitteelliset tehtävät kalenteriin

Intotalo on työskennellyt satojen yritysten kanssa ja alasta riippumatta suurin haaste yrityksen kehittämisen kannalta tuntuu olevan aina sama. Mihin se tärkein pääoma eli aika käytetään.

– Isoin kipupiste kasvussa on, että pitäisi alkaa tehdä asioita eri tavalla, Leppänen sanoo.

Kasvua tavoittelevan yrittäjän täytyy päättää, mitä hän haluaa ja sen jälkeen kalenteroida tavoitteeseen tähtääviä tehtäviä. Jos haluaa uusia asiakkaita, pitää kalenterissa olla enemmän asiakastapaamisia. Jos haluaa lisätä kannattavuutta, pitää tietää, mitkä asiat ovat kannattamattomia ja karsia niitä pois.

Raha ratkaisee

Toinen liiketoiminnan pyörittämisen ja sen kehittämisen kannalta tärkeä asia on raha. Ilman rahaa ei ole liiketoimintaa, joten on tärkeää huolehtia, että yritys tuottaa. Rahoitusta toki saa rahoittajilta, Tekesiltä tai vaikka pankista, mutta ainoa oikea rahanlähde yrityksessä on kuitenkin asiakas. Vain asiakkailta tuleva raha on tervettä ja kartuttaa yrityksen kassaa oikeasti.

– Eli aika pitää käyttää niin, että se tuottaa rahaa. Mieti mitä asioita tekemällä varmistat, että asiakkaat ovat valmiita maksamaan tuottamastasi arvosta.

Pienikin yritys voi menestyä, kun muistaa, että myynti on aina ykkönen. Se on yrityksen elämän eliksiiri. Jos haluaa jotain suurempaa, pitää uskaltaa ottaa riskejä ja laittaa itsensä alttiiksi toisten arvostelulle. Täytyy uskaltaa myydä ja pyytää sellaista hintaa, että on varaa käyttää aikaa liiketoiminnan kehittämiseen.

Aika pitää käyttää niin, että se tuottaa rahaa.

Leppänen kertoo kahdenlaisista ääripään yrittäjistä. Toinen katsoo liikaa menneeseen ja miettii, miten asioita tehtiin aikaisemmin. Toinen taas tuijottaa liikaa tulevaisuuteen. Hänellä on paljon aikaa ja rahaa vaativia, suuria suunnitelmia. Koskaan ei saa kuitenkaan unohtaa tätä hetkeä. Rahan näkökulmasta tärkeintä on jatkuva kassavirta. Rahan pitää virrata, jotta homma toimii ja voi edes kuvitella kehittävänsä yritystä.

– Mitä ikinä teetkin, varmista, että rahaa tulee tasaisesti ja mielellään vähän etupainotteisesti, Leppänen opastaa.

Kaksi yrityksen kannalta olennaista asiaa, aika ja raha, kietoutuvat koko ajan toisiinsa. Jotta voi keskittyä yrityksen kehittämiseen, pitää tehdä töitä sellaisella katteella, että jää aikaa myös suunnitteluun. Jotta puolestaan saa varmistettua tasaisen kassavirran, tulee käyttää aikaa myyntiin.

Yrittäjänä kasvamisen kolme vaihetta

Olli Leppänen tunnistaa yrittäjän kasvutaipaleella kolme selkeää vaihetta. Jokaisen yrittäjän täytyy ensimmäiseksi kasvaa myyjänä. Yrittäjän täytyy uskaltaa lähteä tarjoamaan tuotettaan potentiaalisille asiakkaille ja kyetä myös kohtaamaan torjuntaa. Myynnistä pitää tulla rutiinia, muuten kauppa ei käy.

Toisessa vaiheessa yrittäjän pitää kasvaa yrittäjänä. Hänen pitää uskaltaa laittaa itsensä likoon, ottaa riskejä, palkata henkilökuntaa ja kehittää toimintaa. Tässä vaiheessa punnitaan, onko yrittäjä itsensä työllistäjä vai jotain enemmän. Leppäsen mukaan ne yrittäjät, jotka haluavat enemmän, erottuvat selkeästi. Heillä on rohkeutta ottaa riskejä.

Ensin yrittäjän pitää kasvaa myyjänä, sitten yrittäjänä ja lopulta johtajana.

Kolmannessa vaiheessa yritys on jo kasvanut niin suureksi, että yrittäjän on aika siirtyä yrittäjästä johtajaksi. Yritystä on mahdollista kasvattaa tiettyyn kokoon asti yrittäjävetoisesti, mutta kun siirrytään miljoonaluokan liikevaihtoihin, täytyy yrityksessä muuttaa toimintatapoja ja alkaa johtaa ihmisiä ja prosesseja tavoitteiden kautta.

Talouden johtamisen näkökulmasta, ensimmäisessä vaiheessa tärkeintä on kassa. Kassassa on oltava rahaa, jotta voi investoida. Sen jälkeen on ratkaisevaa, että yrittäjä pystyy ennustamaan asioita pidemmälle. Pitää olla seuranta, kassavirta ja tieto tulevasta, jotta tietää millaisia riskejä uskaltaa ottaa. Johtajana puolestaan on tärkeää, miten johdat ihmisiä numeroiden kautta asettamalla tavoitteita ja käymällä tuloksia säännöllisesti läpi henkilökunnan kanssa.

Tämä blogi on osa Visma Solutionsin Suomi 100 -projektia. Keräämme Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhlavuoden kunniaksi sata vinkkiä yritysten menestymiseen. Jaamme vinkkejä somessa hashtagilla #solutions100


Ani Malmi on sisällöntuottaja Visma Solutionsin markkinoinnissa. Pitkän linjan journalisti uskoo, että markkinoinnissakin totuus päihittää kaunopuheet.