Kasvu on yrityksen tärkein mittari menestykselle

Yrityksen omistajien pitää uskaltaa unelmoida kasvusta ja tehdä myös töitä unelman saavuttamiseksi. Yritysjärjestelyissä taloudellista neuvonantoa tarjoavan 3J Partners Oy:n toimitusjohtajan Juuso Aulangon mielestä menestyäkseen suomalaisyrityksen täytyy tavoitella kasvua.

– Suomi on hyvä testimarkkina, mutta nykymaailmassa kansainvälistyminen on välttämätöntä. Monella alalla asiakkaat ovat ulkomailla. Ja ihan kansantalouttakin ajatellen, ei Suomi nouse kasvuun, jos vienti ei vedä, Juuso Aulanko perustelee.

Oikea asenne ja paljon työtä

Aulangon mukaan yrityksen kasvu lähtee siitä, että yrittäjillä on asenne kunnossa. Yrityksessä täytyy olla alusta alkaen halukkuutta kasvuun. Silloin asioita myös tapahtuu. Suurimmassa osassa kasvuyhtiöistä kasvutavoite on kirjattu jo strategiaan ja kaikki toiminta tähtää siihen.

–  Sellaiset yhtiöt kasvaa selkeästi muita enemmän, joilla on selkeä tavoite ja tahtotila.

Yritys voi kasvaa joko laajentamalla toimintaansa tai tekemällä yritysostoja. Kaikkein paras tilanne on yrityksellä, joka pystyy kasvamaan molemmilla tavoilla. Jokaisen yrityksen kasvun pohjana on hyvä tuote tai palvelu, mutta ilman kovaa työtä ei voi menestyä.

– Raaka työ on ideoita tärkeämpää. Mikään loistava idea ei saa edes rahoitusta, jos yritys ei pysty osoittamaan, että me ollaan se tiimi joka hoitaa homman. Moni hyvä keksintö on tämän vuoksi jäänyt patentin tasolle, Aulanko kertoo.

Täytyy olla muutosvalmiutta

Toinen tärkeä menestystekijä on Aulangon mukaan muuntautumiskyky. Yritys voi menestyä tulevaisuudessa vain, jos johto osaa ottaa muuttuvan maailman huomioon ja kehittyä sen mukana. Kasvu voi olla hankalaa, jos pitää tiukasti kiinni vanhoista tavoista ja toimintamalleista.

–  Yksi iso virhe on jumittua vanhoihin tapoihin. Jos leipä on ennen tullut puhelinsoittoa odotellen, niin nyt pitää alkaa myydä jos haluaa tuotteita kaupaksi, Juuso Aulanko sanoo.

Menestyvässä yrityksessä osataan myös hyödyntää nykyaikaiset työkalut ja toimintamallit, jotka sekä helpottavat yrittäjän arkea että tuottavat tehokkuutta ja kilpailukykyä yritykselle. Yritysjärjestelyissä konsulttina toimivan Aulangon mukaan nykyaikaiset työkalut myös kasvattavat yrityksen arvoa. Esimerkiksi Netvisoria tai Severaa käyttävä yritys on helpompi saada kaupaksi, koska yrityksen taloudellinen historiatieto ja ennusteet ovat helposti saatavilla.


Ani Malmi on sisällöntuottaja Visma Solutionsin markkinoinnissa. Pitkän linjan journalisti uskoo, että markkinoinnissakin totuus päihittää kaunopuheet.