Integraatiopeikko on selätetty

Olipa kerran Matti. Matilla oli positiivinen ongelma. Hänen yrityksensä oli mukavassa kasvussa, mutta hän ei enää pystynyt hoitamaan varastonsa hallintaa Excelillä. Niinpä hän päätti hankkia siihen sähköisen järjestelmän. Hän oli kuitenkin kuullut tuttaviltaan paljon kauhutarinoita eri järjestelmien yhteensovittamisesta, joten häntä hieman hirvitti koko ajatus.

– Mitä jos se ei toimikaan meidän taloushallinto-ohjelman kanssa yhteen? Mitä jos se onkin hukkaan heitettyä rahaa, Matti pohti.

Matin ajatukset ovat monelle yrittäjälle tuttuja. Sähköisten järjestelmien alkuaikoina niiden yhteensovittaminen saattoi olla hankala projekti. Nykyään järjestelmiä on kaikkialla. Sähköpostikin on järjestelmä ja se löytyy nykyään lähes jokaiselta. Pienimmillä yrityksillä on käytössään kolmesta viiteen järjestelmää, suuryrityksillä niitä on kymmeniä. Kun järjestelmiä on paljon, on niiden välisiin integraatioihinkin panostettu ohjelmistotuote- ja palvelutaloissa merkittävästi.

Silloin se toimii, kun sitä ei huomaa

Esimerkiksi Netvisor -taloushallinto-ohjelmaan on olemassa jo yli sata valmista integraatiota, joiden avulla tekninen käyttöönotto tapahtuu parhaimmillaan muutamassa minuutissa. Useimmat integraatiot on myös testattu jo monissa käyttöönotoissa, joten ongelmien todennäköisyys on hyvin pieni.

Helsingin Golfklubilla uudistettiin kassajärjestelmä muutamia vuosia sitten. Enkoran liittäminen Netvisoriin sujui helposti ja sen jälkeenkin järjestelmät ovat toimineet ongelmitta.

– Käyttöönotto oli hyvin yksinkertainen. Netvisorissa avattiin rajapintapalvelu ja Enkorassa vain määriteltiin tuotteille ja maksutavoille oikeat kirjanpidon tilit sekä kustannuspaikka, kertoo kirjanpitäjä Juuso Vilpas.

Luontaistuotteiden tukkukauppaan erikoistunut Midsona Finland puolestaan käyttää Netvisorin ja Expakin integraatiota. Toimitusjohtaja Markku Janhunen on ollut erittäin tyytyväinen yhteiskäyttöön. Tieto kulkee järjestelmien välillä ongelmitta.

– Kaikki on toiminut erinomaisen hyvin. Silloin integraatio toimii hyvin, kun emme edes huomaa sitä, Janhunen kuvailee.

Kumppaneiden kanssa tuotteistettu integraatiopaketti

Visma Solutions on jo vuosien ajan tuotteistanut yhteistyössä kumppaneidensa kanssa Netvisorin avointa rajapintaa hyödyntäviä integraatioita muihin liiketoimintaohjelmistoihin. Käyttöönotosta on tehty valmis paketti, joka nopeuttaa ja helpottaa yhteiskäytön aloittamista sekä tekee siitä asiakkaalle huomattavasti huokeamman. Paketti sisältää muun muassa järjestelmien teknisen integroinnin, yrityksen toimintatapojen uudistamisopastusta ja yhteiskäyttökoulutuksia.

Insinööritoimisto Vesitaito Oy:ssä otettiin viime keväänä käyttöön Severa, aikaisemmin käytössä olleen Netvisorin oheen. Tuotantopäällikkö Mikko Virkkusen mukaan integraatio sujui paremmin kuin he olivat odottaneet.

– Mikään kauhukuva, mihin oltiin varauduttu, ei toteutunut. Olisimme voineet ottaa sen käyttöön jo aikaisemminkin, mutta oletin sen vievän enemmän resursseja, Virkkunen sanoo.

Vesitaito Oy:ssä käyttöönottoon käytettiin vajaat neljä henkilötyöpäivää omaa työaikaa. Tietojen siirrosta osa hoidettiin omana työnä, osan teki Severan asiantuntija. Pari viikkoa aloituspalaverin jälkeen heillä oli Severa käytössä.

– Me ei edes huomattu, että se oli laitettu päälle. Niin kivuttomasti kaikki tapahtui.

Kirjoittajat, Johanna Nousiainen ja Kari Ryynänen vastaavat Visma Netvisorin ohjelmistokumppanuuksista.

Voit ottaa integraatioita käyttöön myös suoraan Netvisorista. Löydän Netvisor Storen käyttöliittymän oikeasta yläkulmasta. Kirjaudu Netvisoriin ja tutustu Storeen >>


Visma Solutions Oy on Suomen johtava pilvipalveluiden toimittaja. Ratkaisujamme käyttää Suomessa jo yli 35 000 yritystä. Missiomme on auttaa suomalaisia yrityksiä olemaan kilpailukykyisiä.