Hyvinvoiva henkilöstö vie yrityksen menestykseen

Suomi tunnetaan teknologisten innovaatioiden maana. Meiltä löytyy kuitenkin paljon kasvavia ja kehittyviä palvelualan yrityksiä. Siivousalalla toimivan Ametro Oy:n toimitusjohtajan Ville Haatajan mielestä suomalaisten pitäisi jatkossa kehittää palveluyrityksiä entistä enemmän. Hänen mielestään suomalainen järjestelmällisyys on suuri etu juuri palvelualoilla.

– Meillä osataan kehittää hyviä konsepteja ja pystytään ennakkoluulottomasti myös hyödyntämään niitä, Ville Haataja arvioi.

Haataja pitää omaa Ametro-yritystään hyvänä esimerkkinä onnistuneesta konseptista. Ametro on puhtaasti kotimainen yritys, mutta työyhteisö on hyvin kansainvälinen. Suurin osa työntekijöistä on ulkomaalaisia. Haatajan mielestä heillä on onnistuttu palveluiden kehittämisessä, toimintojen digitalisoinnissa ja erityisesti rekrytoinneissa, sekä esimiestasolla että työntekijöissä.

Johdon tärkein tehtävä on pitää henkilöstö tyytyväisenä

Haatajan mukaan tyytyväinen henkilökunta on itse itseään positiivisesti ruokkiva kierre. Hän uskoo, että jos yritys onnistuu henkilöstöjohtamisessa, sen menestys on aivan eri tasolla kuin sellaisella yrityksellä, jossa henkilöstöjohtaminen on keskinkertaista tai huonoa. Johdon ja esimiesten tärkein tehtävä on luoda työpaikalle hyvä ilmapiiri ja poistaa työnteon esteet.

– Se on ihan kriittinen asia. Esimiesten ja johdon rooli on hyvin tärkeä, sillä heidän täytyy omalla toiminnallaan pystyä luomaan sellainen ilmapiirin, että on kiva tulla töihin, Haataja pohtii.

Henkilöstön tyytyväisenä pitämiseen Haatajalla on useita neuvoja, mutta yksi niistä nousee muita tärkeämmäksi, nimittäin avoimuus. Haatajan mukaan palvelutoiminnassa ja erityisesti työyhteisöissä, joissa töitä tehdään fyysisesti monissa eri paikoissa, pitää olla avoin ilmapiiri.

– Varsinkin, kun ihmiset ovat töissä ympäri kaupunkia tilanne on hyvin herkkä disinformaatiolle. Tyhmät huhut pitää saada kuriin avoimuudella ja oikea-aikaisella tiedottamisella. Tietoa pitää jakaa säännöllisesti ja myös tarjota henkilökunnalle erilaisia mahdollisuuksia kysyä asioista.

Kilpailuetua digitalisaatiosta

Ville Haataja näkee myös digitalisaation hyödyntämisen tärkeänä osana yrityksen tehokkuuden kasvattamista. Hänen mielestään Suomessa on tarjolla paljon hyviä ja muuhun maailmaan verrattuna edistyksellisiä ohjelmistoja yrittäjän työn helpottamiseen. Niitä ei vain osata arvostaa riittävästi.

– Tekoälyä ja sen hyödyntämistä pidetään edelleen jotenkin ihmeellisenä ja tulevaisuuden juttuna, vaikka sehän on jo tätä päivää esimerkiksi Visman tuotteissa. Netvisorissa on paljon tekoälyä, kun se tekee automaattisesti monia asioita, joihin normaalisti tarvitsisi ihmisen, Haataja perustelee.

Ametrossa digitalisaation hyödyntäminen tarkoittaa sitä, että henkilökunta pysyy paremmin ajantasalla työtehtävistä ja ennenkaikkea yritys tietää aikaisempaa tarkemmin asiakkaiden toiveet.

– Silloin homma toimii, kun tiedetään mitä asiakas haluaa ja pystytään toteuttamaan hänen toiveensa, Haataja kuvailee.

Tämä blogi on osa Visma Solutionsin Suomi 100 -projektia. Keräämme Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhlavuoden kunniaksi sata vinkkiä yritysten menestymiseen. Jaamme vinkkejä somessa hashtagilla #solutions100


Ani Malmi on sisällöntuottaja Visma Solutionsin markkinoinnissa. Pitkän linjan journalisti uskoo, että markkinoinnissakin totuus päihittää kaunopuheet.