Henkilöbrändi 10 kertaa yritysbrändiä tehokkaampi

Yrityksen viestinnässä ja markkinoinnissa yrittäjän henkilöbrändi on tärkeämpi kuin yrityksen brändi. Yrittäjän kannattaa tuoda itseään persoonana esiin, koska sillä tavoin pääsee paremmin verkostoitumaan ja kohtaamaan ihmisiä. Digitaalisen markkinoinnin ja viestinnän konsultti Jarkko Sjömanin mielestä ihminen on aina kiinnostavampi kuin yritys.

– Pääset paremmin neuvotteluihin ja uusasiakashankintaan kiinni, kun yritykselläsi on selkeät kasvot. Henkilön kautta tulevat viestit toimivat 10 kertaa tehokkaammin kuin logon kautta tulevat viestit, Jarkko Sjöman kertoo.

Myynnissä ja kaikessa yritystoiminnassa verkostoituminen on tärkeää. Yritysjohtajan täytyy tulla ulos kaapista ja tuoda oma osaamisensa esiin. Sosiaalisessa mediassa ihmisten löydettävyys on tärkeämpää kuin yritysten. Toki yrityksellekin täytyy jossain vaiheessa luoda brändi, mutta nopeammin asiansa saa perille tulemalla rohkeasti logon takaa omilla kasvoilla esiin.

Google on yrittäjän paras ystävä

Asiantuntijuutta ei enää myydä vaan se löydetään. Se tarkoittaa sitä, että yrityksen pitää olla mahdollisimman hyvin esillä internetissä, jotta potentiaaliset asiakkaat löytävät sen palvelut. Useimmat hankintaa suunnittelevat etsivät ja vertailevat tuotteita internetissä. Yritysmyynnissä peräti 70 prosenttia ostoprosesseista alkaa verkosta. Siksi yrittäjän pitää olla aktiivinen internetissä ja ylläpitää ainakin yrityksen omia nettisivuja.

Suoramyynti puhelimella voi olla haastavaa, jos asiakas ei ole löytänyt yrityksestä mitään tietoa internetistä. Jarkko Sjömanin mukaan ostokäyttäytyminen on muuttunut ja yrittäjien täytyy muuttua sen mukana.

– Enää tuotteita ei tyrkytetä, vaan ostaja etsii itse tuotteen tai palvelun, jota hän tarvitsee. Google on yrittäjän paras ystävä tai pahin vihollinen. Mikäli et ole hakutulosten mukana, niin kilpailija voittaa, Sjöman sanoo.

Ole aktiivinen osallistuja somessa

Jarkko Sjömanin mielestä yritykselle on aivan kriittistä olla sosiaalisessa mediassa esillä. Somesta pois jääminen voi olla jopa riski yritykselle.

– Jokatapauksessa sinusta ja yrityksestäsi puhutaan siellä. Jos et ole vastaamassa kysymyksiin ja korjaamassa vääriä väitteitä, niin se voi pilata yrityksesi maineen.

Sosiaalisen median kautta yritys saa myös lisää mahdollisuuksia sekä myynnin että verkostoitumisen suhteen. Yrittäjän pitää kuitenkin miettiä, keneen hän haluaa viesteillään vaikuttaa ja missä kohderyhmät ovat. Jos asiakkaat löytyvät facebookista, niin sitten panostukset sinne. Jos kohteena ovat esimerkiksi yrityspäättäjät, niin heidät löytää helpoimmin Linkedinistä.

Osaamisen kautta eteenpäin

Sjömanin mukaan yrittäjän ei kannata uhrata aikaa liiketoimintasuunnitelman tekemiseen, sillä se on yleensä jo valmistuessaan vanhentunut. Kokeileminen ja erehtyminen on yritysmaailmassa nykyään entistä hyväksyttävämpää ja sitä kautta huomaa nopeasti mikä toimii ja mikä ei. Myös muutoksiin täytyy olla nopeasti valmis.

Suomessa osaaminen on ollut aina maailman kärkeä ja sillä kannattaa ratsastaa tulevaisuudessakin. Digitaalisen markkinoinnin ja viestinnän valmentaja Jarkko Sjömanin mielestä innovaatioilla suomalaiset yritykset pysyvät globaalissa maailmassa ja markkinoilla muiden edellä.

– Miksi ideat eivät voisi syntyä täällä? Meillä on vahva start up -kulttuuri, joka vahvistaa innovointia ja kannustaa nuoria osaajia. Minusta on hienoa, että olemme myös pääsemässä eroon perinteisestä opiskeluputkesta. Hienoja asioita voi tehdä ilman vuosien mittaista opiskeluakin, Jarkko Sjöman pohtii.

Tämä blogi on osa Visma Solutionsin Suomi 100 -projektia. Keräämme Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhlavuoden kunniaksi sata vinkkiä yritysten menestymiseen. Jaamme vinkkejä somessa hashtagilla #solutions100


Ani Malmi on sisällöntuottaja Visma Solutionsin markkinoinnissa. Pitkän linjan journalisti uskoo, että markkinoinnissakin totuus päihittää kaunopuheet.