Asiakkuuden avaaminen sähköisellä allekirjoituksella

Uudet asiakkuudet ovat avainasemassa yrityksen menestymisessä ja samalla palkitsevimpia hetkiä liiketoiminnan kehittämisessä. Kun panostat asiakashankintaan ja ymmärrät sen merkityksen, myös yrityksesi menestyy. Kuulostaa yksinkertaiselta. Asiakkuuksien hankinnan perustuksiin saattaa kuitenkin tuhlaantua tarpeettomasti resursseja ja työtunteja.

Maailman sähköistymisen myötä turhien vaiheiden karsimisesta asiakkaan tieltä on tullut entistä tärkeämpää. Aika on rahaa ja asioinnin helppous oletusarvo. Tästä tullaan ensimmäisiin asiakkuuden perustamisen elementteihin, joita ovat asiakkaan tunnistaminen, sopimuksen allekirjoittaminen sekä sopimuksen toimittaminen asiakkaalle. Harva asiakasyritys on nykyaikana valmis yksittäisiin matkojen päässä tapahtuviin tapaamisiin. Kaikki halutaan hoitaa mahdollisimman tehokkaasti.

Aika on rahaa ja asioinnin helppous oletusarvo.

Yritys voi perustaa oman sähköisen palvelun helpottamaan asiointia, mutta todennäköisesti toteutukseen täytyy varata työaikaa useita viikkoja, solmia useita sopimuksia eri toimijoiden kanssa, määritellä ja koodata tietoturvallinen verkkopalvelu ja lisäksi varautua huomattaviin kustannuksiin. Vaihtoehtoja on onneksi olemassa.

Valmis ja mukautuva ratkaisu

Palveluna tarjottava sähköinen allekirjoitus sisältää kaikkien pankkien tunnisteet ja operaattoreiden mobiilivarmenteet valmiina. Palvelu tunnistaa asiakkaan, kerää juridisesti sitovan allekirjoituksen ja toimittaa sopimuskappaleet yritykselle sekä asiakkaalle. Käyttöönottokustannuksia ei allekirjoituspalvelussa ole ja se on heti yrityksen käytössä. Yrityksen edustaja voi lähettää tietoturvallisen allekirjoituskutsun asiakkaalle haluttuna ajankohtana.

Yritys voi itse laatia allekirjoitettavan asiakassopimuspohjan helppokäyttöisellä lomaketyökalulla. Säästöjä syntyy työajassa sekä asiakirjakustannuksissa huomattavasti. Palvelu tekee asioinnista suoraviivaista ja vaikuttaa myös asiakaskokemukseen positiivisesti, kun asiakas saa palvelun nopeasti käyttöönsä yksinkertaisella lomakkeen täytöllä ja tunnistautumisella ilman ylinmääräisiä mutkia ja varmisteluja. Lisäksi kaikki asiakassopimukset pysyvät tallessa digitaalisessa arkistossa.

Allekirjoituspalvelun voi liittää esimerkiksi CRM- tai asiakirjahallintajärjestelmään rajapinnan kautta. Rajapintaa hyödyntävä kokonaisprosessi voi ohjata asiakkaan myös esimerkiksi maksamaan ensimmäisen maksuerän tai takuumaksun halutussa maksupalvelussa.

Asiakkuuden sähköinen avaaminen on laajalti käytössä mm. rahastopalveluissa, leasingissa, korttipalveluissa, vakuutuspalveluissa, koulutuksessa, teollisuudessa, asumisessa ja tietoliikenteessä.

Voit rekisteröidä organisaatiosi allekirjoituspalveluun ja laatia allekirjoitettavan lomakkeen ilman perusmaksuja. Visma Signin asiakaspalvelu auttaa mielellään palvelun käyttöön liittyvissä kysymyksissä.


Harri Koponen on Visma Signin johtaja. Hän on yritysten kasvun, kannattavuuden ja asiakaskokemuksen asialla. Pilvipalvelut tarjoavat oikotien niiden saavuttamiseen.