Älä suunnittele, vaan tee

Suomalaisilla yrittäjillä on tapana suunnitella asioita hyvin. Palveluita ja tuotteita viilataan viimeiseen asti, koska ei haluta tarjota asiakkaille keskeneräisiä tuotteita. Se ei kuitenkaan aina ole hyvä asia. Yrityskonsulttina toimiva Bond St Consultingin Ilkka Heiskanen kertoo törmänneensä yrityksiin, jotka ovat jopa kaatuneet liikaan suunnitteluun.

– Aloittelevan yrittäjän pitäisi rohkeammin lähteä liikkeelle tuotteen kanssa. Mahdollisimman nopeasti pitäisi alkaa myydä tuotetta ja kehittää sitä sitten eteenpäin asiakaspalautteen mukaisesti, Heiskanen neuvoo.

Heiskasen mielestä asiakas kannattaa löytää ennen kuin tekee tuotteen valmiiksi. Liian pitkään ei kannata hioa itsekseen, vaan ympäröivää maailmaa pitää kuunnella herkällä korvalla.

Heiskasen mukaan yrittäjä, jolla on motiivit ja kyky katsoa maailmaa, osaa tulkita oman tuoteryhmän asiakkaita ja muokata tuotettaan sen tarpeisiin sopivaksi. Ympäristöään valppaasti havainnoiva ihminen pystyy myös kehittämään täysin uusia tuotteita markkinoille. Jopa sellaisia, joita kuluttajat eivät tienneet tarvitsevansa.

Ahkera menestyy aina

Toinen asia, joka Ilkka Heiskasen mielestä voi ratkaista yritysmaailmassa menestymisen on ahkeruus. Hänen mielestään ahkeruus ja aktiivisuus palkitaan aina.

– On laji mikä tahansa, tuotekehitys, markkinointi tai urheilu, niin se pärjää joka aktiivisimmin vie asiaansa eteenpäin.

Heiskanen on uransa aikana ollut mukana useissa rekrytoinneissa. Uutta työntekijää palkattaessa hän kertoo aina katsovansa, miten paljon ihminen on tehny asioiden eteen töitä. Se merkitsee hänen mukaansa enemmän kuin diplomit ja todistukset.

Palveludesignista uusi vientituote

Suomesta viedään ulkomaille paljon konkreettisia tuotteita: paperia, laivoja, koneita ja niin edelleen. Heiskasen mukaan meiltä kuitenkin löytyy paljon hyvää suunnittelupohjaa, jota voitaisiin käyttää palvelutuotteiden kehittämiseen.

Palveluyrityksissä keskeinen asia on tuottaa asiakkaille mahdollisimman hyvää palvelua. Erinomaisen palvelukonseptin luominen puolestaan vaatii suunnittelua. Esimerkiksi Heiskanen nostaa suuret ulkomaiset sairaalat.

– Sairaaloissa mietitään paljon, miten asiakaskokemusta voitaisiin parantaa ja sitä varten suunnitellaan asiakaspolkuja. Suomalaisilta löytyisi paljon tietotaitoa juuri tämänkaltaisten palveludesignien suunnitteluun.

Kaiken kaikkiaan Ilkka Heiskasen mielestä suomalaista tietotaitoa voitaisiin viedä paljon enemmän maailmalle.

Tämä blogi on osa Visma Solutionsin Suomi 100 -projektia. Keräämme Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhlavuoden kunniaksi sata vinkkiä yritysten menestymiseen. Jaamme vinkkejä somessa hashtagilla #solutions100


Ani Malmi on sisällöntuottaja Visma Solutionsin markkinoinnissa. Pitkän linjan journalisti uskoo, että markkinoinnissakin totuus päihittää kaunopuheet.