Ajattelu on yrittäjän tärkeintä työtä

Nuori Petri Sipiläinen aloitti uransa parturi-kampaajana 80-luvun puolivälissä. Hän haaveili alusta alkaen oman yrityksen perustamisesta. Pari vuotta myöhemmin hän perustikin oman parturi-kampaamon, ajatellen olevansa niin hyvä, että pärjäisi mainiosti erittäin kilpaillulla alalla.

– Mutta eihän se niin mennyt. Sitä helposti ajattelee, että oma osaaminen on niin ensiluokkaista, että pärjää yrittäjänä. Parempi olisi kuitenkin ollut miettiä asioita tarkemmin ja löytää se oma kilpailuvaltti, ennen kuin ryhtyi yrittäjäksi, Sipiläinen pohtii.

Yrittäjällä pitää siis olla aikaa miettiä asioita. Täytyy miettiä ja suunnitella, ennen kuin syöksyy suin päin yrittämään. Eikä ajattelutyötä saa jättää yrityksen alkuvaiheen suunnitteluun, vaan sitä pitää jatkaa koko yrityksen taipaleen ajan. Yrityksen täytyy uudistua säännöllisesti. Pitää reagoida asiakaspalautteeseen ja muokata tuotetta tai palvelua sen mukaan.

– Jos kukaan ei sano sinusta mitään, on silloin jotain pielessä. Silloin pitää reagoida nopeasti. Yrittäjän täytyy jatkuvasti seurata alaansa ja kyseenalaistaa toimintaansa, jotta voisi kehittää ja luoda uutta.

Muutos on ainoa vakio

Muutosvastarintaa on aina olemassa. Moni yrittäjä pelkää, mitä asiakkaat ajattelevat, jos muutetaan hinnoittelua tai vaikka yrityksen ulkoasua. Eikä sen vuoksi uskalleta uudistua. Pelon ei kuitenkaan saa antaa vaikuttaa.

Pelon ei saa antaa vaikuttaa.

Yrittäjän on pakko elää koko ajan muutoksessa. Eri asia on, missä kohtaa muutosta haluaa olla; kärkikahinoissa luomassa uutta, keskivaiheilla heti suunnannäyttäjien perässä vai jälkijunassa, kun uudesta on tullut jo normi.

– Minä esimerkiksi olen muuttanut asioita koko ajan. Johtuu varmaan tästä muotibisneksestä. Tällä alalla ei voi jämähtää paikalleen.

Muutoskykyisyydellään voi myös vaikuttaa siihen kuvaan, jonka yrityksestään antaa ulos. Onko esimerkiksi moderni vai perinteinen yritys.

Hinnoittele itsesi oikein

Sipiläisen mukaan pelkkä ammattitaito ei riitä, vaan jokaisen yrittäjän pitää löytää se oma koukkunsa, jolla erottua muista. Jos se on osaaminen, pitää keksiä, miten siitä kertoo eri tavalla kuin muut. Se koukku, jolla asiakkaita houkutellaan voi myös olla esimerkiksi erinomainen sijainti, yrityksen ulkoasu tai mikä tahansa, mikä erottaa kilpailijoista.

Hintaa pidetään usein kilpailutekijänä, mutta se on oikeastaan varmin tapa sahata itseään nilkkaan. Petri Sipiläisen mielestä hinnoittelu on tapa osoittaa ammattitaitonsa. Korkeampi hinta on laadun ja vahvan ammattitaidon kuvaus.

– Jos olet kallis, olet todella hyvä. Jos olet halpa, et ehkä ole niin hyvä.

Varsinkin yrittämisen alkutaipaleella on tärkeää miettiä tarkkaan miten itsensä ja tuotteensa hinnoittelee, sillä väärällä hinnoittelulla yrityksen saa myös nopeasti nurin.

Tee, kokeile, ota riskejä

Jos yrittäjiä ei olisi olemassa, olisi maailma huomattavasti köyhempi paikka. Sipiläisen mielestä on hienoa, että on olemassa rohkeita ihmisiä, jotka uskaltavat yrittää ja sitä kautta tarjoavat tuhansille ihmisille töitä.

– Valtiovalta voisi hieman avittaa yrittäjiä esimerkiksi arvonlisäveron kautta. Yrittäjät kuitenkin ottavat isoja riskejä työllistääkseen muita, Sipiläinen sanoo.

Valtion apu ja tuki voisi rohkaista useampia ihmisiä yrittämään Suomessa. Verrattuna moneen muuhun maahan suomalainen mentaliteetti ei ole kovin yrittäjäystävällinen. Ympäristön perusnegatiivinen asenne torppaa monen haaveet yrittäjäksi ryhtymisestä.

Suomalaiset on sitku- ja mutku-ihmisiä.

– Suomalaiset on sitku- ja mutku-ihmisiä. Entäs jos me ajattelisimmekin, että nytku? Tehdään, kokeillaan ja otetaan riskejä, eikä pelätä niin paljon.

– Kun meille M-roomissa tulee idea niin me mietimme, mitä hyvää siinä on. Toki mietimme niitä negatiivisiakin puolia, mutta emme välitä niistä, koska negatiivisen kautta koko hyvä idea jäisi kokeilematta, Sipiläinen kertoo.

Jotain me suomalaiset voisimme Petri Sipiläisen rohkeudesta ja kokeilunhalusta oppia. Onhan hän yrittäjäkollegansa, Toni Kylätaskun kanssa vienyt kampaamoalan yrityksensä ulkomaille jo kuuteen maahan, muun muassa Ruotsiin, Saksaan ja Yhdysvaltoihin.

Tämä blogi on osa Visma Solutionsin Suomi 100 -projektia. Keräämme Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhlavuoden kunniaksi sata vinkkiä yritysten menestymiseen. Jaamme vinkkejä somessa hashtagilla #solutions100


Ani Malmi on sisällöntuottaja Visma Solutionsin markkinoinnissa. Pitkän linjan journalisti uskoo, että markkinoinnissakin totuus päihittää kaunopuheet.